Projekter pr. år
Abstract
Relationerog grænsedragninger mellem daginstitution, hjem og skole er udforsket i denne rapport, og hvordan pædagog-forældresamarbejdet er sammenvævet med politikker og aktørers forståelser og ageren. Daginstitution og hjem bliver aktuelt set som læringsarenaer, og idealer omkring dette gives modsætningsfyldt betydningsindhold. Krav om tidlig læring får således betydninger for, hvad der fremstår, som et pædagog-forældresamarbejdeder kan anerkendes, og hvad der ikke gør. Der er bådefokus på makro politikker, dvs. de ”store” politikker i form af transnationale og nationale krav og tiltag for daginstitutionsområdet samt mikro politikker, dvs. de ”små” hverdagslivspolitikker såsom lokale pjecer til forældre om, hvad de forventes at gøre i forhold til børnenes hverdag i institutionen. Igennem et makro-og mikro policy studie belyses således, hvordan pædagoger forventes at spille en central rolle i forhold til at sikre børns tidlige læring, og sikre at forældre engagerer sig i det, samtidig med at der er brudflader til andre idealer, hensyn og rationaler forpraksis. Pædagoger og forældre etablerer til dagligt sociale positioner i forhold til hinanden, og deriblandt har de forskellige forventninger til, hvordan børn og deres hverdag udformer sig mest meningsfuldt
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Professionshøjskolen Absalon |
---|---|
Antal sider | 117 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Børn og unge
- Børneliv
- Daginstitutioner
- Familie
- Forældre
- Forældresamarbejde
- Hjemmet
- Hverdagsliv
- Policy
- Praksis
- Pædagoger
- Tidlig læring
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Pædagogers samfundsmæssige roller i forældresamarbejde
Schmidt, L. S. K. (Projektleder), Petersen, K. S. (Projektdeltager), Gaarskjær, D. (Projektdeltager), Nielsen, H. A. (Projektdeltager), Bisgaard*, S. (Projektdeltager), Jannsen, L. H. (Projektdeltager), Thingstrup, K. (Projektdeltager) & Rasmussen, A. B. (Projektdeltager)
01/01/16 → 30/06/18
Projekter: Projekt › Forskning