Pædagogers viden kan forhindre manualblindhed: De evidens- og manualbaserede programmer som nu findes i Danmark, kan tilpasses en dansk pædagogisk kontekst ved udvidelse af det faglige perspektiv.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Aggression Replacement Training (herfra a.r.t.) er ét af de evidens- og manualbaserede programmer som, ved Socialstyrelsens støtte, er søgt implementeret i dansk pædagogisk kontekst gennem de seneste år . Det er nu, som artiklens forfatter ser det , tid til at programmet lader sig undersøge og bedømme, altså kritisere . Ved kritik af pædagogik som videnskab, praksisform og fag kan ideer om forandring og forbed-ring af programmet . Det vil sige at kritik kan kvalificere a.r.t. som program i såvel videnskabsteoretisk som i fagligt og praktisk perspektiv og i artiklen vises, hvorfor de manualbaserede programmer som praksisform med fordel kan undersøges.
Artiklen er et erfaringsbaseret indlæg i en debat om, hvordan de evidens- og manualbaserede programmer, som nu findes i Danmark, kan tilpasses dansk pædagogisk kontekst under hensyn til den evidens, de måtte hævde.
OriginalsprogDansk
BogserieVera
Udgave nummer73
Sider (fra-til)10 - 15
Antal sider5
ISSN1397-4157
StatusUdgivet - dec. 2015

Emneord

  • evidens

Citationsformater