Pædagogers vidensformer og karrierebaner

Martin Bayer, Ulf Brinkkjær

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Abstract

Det er et omstridt spørgsmål, om pædagogers arbejdsområde udgør en profession. Et skridt på vejen til at belyse og at tage denne diskussion er at beskrive og analysere pædagogers vidensformer og karriereforløb. I denne artikel indkredses pædagogers vidensformer og karriereforløb udfra spørgsmålene: Hvilken viden trækker pædagoger på i deres professionsudøvelse? Hvorfra kommer denne viden? Hvilke faktorer har indflydelse på den viden, der indgår og tilegnes i professionsudøvelsen? Spørgsmålene diskuteres udfra en model, der søger at indkredse den indfl ydelse som politisk fastsatte rammer, systematisk viden, dagligdags viden samt pædagogers biografi har på pædagogers professionsudøvelse.

Artiklen bygger på forskningsprojekterne Professionslæring i praksis (Bayer og Brinkkjær 2003), Læreres og pædagogers professionslæring og karriereforløb i pædagogisk praksis (Bayer og Brinkkjær 2005).
OriginalsprogDansk
ForlagBUPL
ISBN (Trykt)978-87-7738-179-9
StatusUdgivet - 2006
Udgivet eksterntJa

Citationsformater