@inbook{5703f4326c264fc7b47cece6895b3845,
title = "P{\ae}dagogik, ballade og r{\ae}sonnementer",
abstract = "P{\ae}dagogiske forhold er ikke vidensforhold. Et vidensforhold er karakteriseret af, at en professionsud{\o}ver har den viden der skal til for at kunne definere sit arbejde og l{\ae}gge sine indsatser tilrette: han ved hvordan situationen, han forholder sig til er. Han har desuden viden om hvad der skal til for at situationen kan {\ae}ndre sig fra sit udgangspunkt i retning af et m{\aa}l der er sat eller kan s{\ae}ttes. Ingeni{\o}ren relaterer sig vidende til brobygningsprojektet, ligesom l{\ae}gen forholder sig vidende til influenza-symptomerne. Nogen vil mene at det p{\ae}dagogiske forhold med tiden vil blive et vidensforhold: At de udfordringer og problemer p{\ae}dagogen har med at g{\o}re er s{\aa} komplekse, at de ikke umiddelbart kan bringes p{\aa} enkle formler, men at det med tiden m{\aa} v{\ae}re muligt. Vi mener imidlertid at det er p{\ae}dagogikkens grundvilk{\aa}r at der altid vil v{\ae}re ballade. Det synspunkt udarbejder vi i artiklen. Vi er kritiske i forhold til at forst{\aa} p{\ae}dagogik som et vidensforhold, men vi l{\ae}gger samtidigt v{\ae}gt p{\aa} at p{\ae}dagogen kan r{\ae}sonnere og ikke mindst kan st{\aa} til ansvar i et demokratisk samfund –is{\ae}r fordi der ikke findes endegyldige svar i p{\ae}dagogisk praksis.",
keywords = "p{\ae}dagogik",
author = "Line Togsverd and Rothuizen, {Jan Jakob Egbert}",
year = "2015",
month = may,
language = "Dansk",
isbn = "978-82-450-1865-3",
volume = "1",
pages = "245--261",
editor = "Mari Pettersvold and Solveig {\O}strem and Hennum, {Bernt Andreas}",
booktitle = "Profesjon og kritikk",
publisher = "Fakboksforlaget",
address = "Norge",
edition = "1",
}