TY - CHAP
T1 - Pædagogik i et politisk felt
T2 - Inklusion eller eksklusion
AU - Jørgensen, Nanna Jordt
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Modtagelsen af flygtningefamilier i daginstitutioner relaterer sig til forhold,som er under voldsom politisk debat. Det betyder, at situationer og praksisser,der af nogle aktører forstås som pædagogfaglige, af andre aktører ses somstærkt politiske. I kapitlet præsenteres en case, hvor en institution ønsker atinvolvere forældre i at arbejde med børns demokratiske dannelse. Mens en nytilkommensyrisk far oplever dette initiativ som positivt, opfatter en mor medetnisk minoritetsbaggrund opvokset i Danmark forældremødet som stigmatiserendeog ekskluderende.
AB - Modtagelsen af flygtningefamilier i daginstitutioner relaterer sig til forhold,som er under voldsom politisk debat. Det betyder, at situationer og praksisser,der af nogle aktører forstås som pædagogfaglige, af andre aktører ses somstærkt politiske. I kapitlet præsenteres en case, hvor en institution ønsker atinvolvere forældre i at arbejde med børns demokratiske dannelse. Mens en nytilkommensyrisk far oplever dette initiativ som positivt, opfatter en mor medetnisk minoritetsbaggrund opvokset i Danmark forældremødet som stigmatiserendeog ekskluderende.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7160-755-0
SP - 83
EP - 93
BT - Flygtningebørn i danske daginstitutioner: Pædagogiske dilemmaer og balancegange
A2 - Jørgensen, Nanna Jordt
A2 - Bregnbæk, Susanne
PB - Dafolo
CY - Frederikshavn
ER -