Pædagogik i et politisk felt: Inklusion eller eksklusion

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Modtagelsen af flygtningefamilier i daginstitutioner relaterer sig til forhold,
som er under voldsom politisk debat. Det betyder, at situationer og praksisser,
der af nogle aktører forstås som pædagogfaglige, af andre aktører ses som
stærkt politiske. I kapitlet præsenteres en case, hvor en institution ønsker at
involvere forældre i at arbejde med børns demokratiske dannelse. Mens en nytilkommen
syrisk far oplever dette initiativ som positivt, opfatter en mor med
etnisk minoritetsbaggrund opvokset i Danmark forældremødet som stigmatiserende
og ekskluderende.
OriginalsprogDansk
TitelFlygtningebørn i danske daginstitutioner: Pædagogiske dilemmaer og balancegange
RedaktørerNanna Jordt Jørgensen, Susanne Bregnbæk
Antal sider11
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2020
Sider83-93
Kapitel7
ISBN (Trykt)978-87-7160-755-0
StatusUdgivet - 2020

Citationsformater