Pædagogik mellem skole og fritid: Grundbog til pædagoguddannelsen

Trine Ankerstjerne (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingAntologiUndervisning

    Abstract

    Denne grundbog til pædagoguddannelsens specialisering i skole- og fritidspædagogik er skræddersyet til at bidrage til den studerendes forståelse af de kompetencemål, der er opstillet for uddannelsen. Foruden pædagogisk orienterede uddannelser er denne bog oplagt til pædagoger og andet personale, der beskæftiger sig med skole- og fritidspædagogik.

    Bogen er inddelt i fire dele, som hver forholder sig til specialiseringens kompetenceområder:
    Del 1: Barndom, ungdom, didaktik og dannelse
    Del 2: Identitet, fællesskab, relationer og inklusion
    Del 3: Udviklings- og læringsrum
    Del 4: Samarbejde og udvikling

    Hver del består af fire kapitler, der behandler de forskellige faglige elementer, som det skole- og fritidspædagogiske praksisfelt udgøres af. Dermed stifter den studerende bekendtskab med temaer, som forholder sig direkte til eller udspringer af praksis, og som tilsammen udgør rammen for at forstå de vilkår og betingelser for opvækst, som børn og unge i dag befinder sig i og handler ud fra.

    Alle bidragydere i bogen har rod i forsknings- og udviklingsrelaterede opgaver og undervisning på det pædagogiske område, ligesom mange af dem har deres daglige gang blandt studerende og færdiguddannede pædagoger.

    Til udgivelsen hører en omfattende mængde digitale redskaber, hvor den studerende får mulighed for at forfølge de pointer og problemstillinger, som det enkelte kapitel introducerer.
    OriginalsprogDansk
    ForlagDafolo
    Antal sider276
    ISBN (Trykt)978-87-7160-686-7
    StatusUdgivet - 12 aug. 2019

    Emneord

    • Børn og unge
    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater