Projekter pr. år
Abstract
Det pædagogiske arbejde med børn og unge i fritidsinstitutionerne har de senere
år politisk, økonomisk, kompetenceudviklingsmæssigt og forskningsmæssigt
været nedprioriteret til trods for institutionernes samfundsmæssige rolle og
betydning for børn og unge. Denne artikel diskuterer, hvilken betydning dette
har for den faglige ekspertise på området. Gennem analyse af empiri indsamlet
i forbindelse med et projekt vedrørende kompetenceudvikling på det fritidspædagogiske område, beskriver artiklen den faglige udvikling i praksis, hvilken viden henholdsvis pædagoger, ledere og organisationer fremhæver som essentiel, hvad dette kan være et udtryk for, og hvorfor netop denne viden sættes i tæt relation til drøftelser vedrørende pædagogisk ekspertise samt kvalitet i fritidsinstitutionerne. Med afsæt i analyser fra en gennemført undersøgelse er artiklens pointe, at pædagogisk kvalitet i fritidsinstitutionerne tager udgangspunkt i pædagogfaglig viden og situationsbunden kundskab om børne- og ungegruppers divergerende hverdagsliv, institutionsliv og interesse fællesskaber.
år politisk, økonomisk, kompetenceudviklingsmæssigt og forskningsmæssigt
været nedprioriteret til trods for institutionernes samfundsmæssige rolle og
betydning for børn og unge. Denne artikel diskuterer, hvilken betydning dette
har for den faglige ekspertise på området. Gennem analyse af empiri indsamlet
i forbindelse med et projekt vedrørende kompetenceudvikling på det fritidspædagogiske område, beskriver artiklen den faglige udvikling i praksis, hvilken viden henholdsvis pædagoger, ledere og organisationer fremhæver som essentiel, hvad dette kan være et udtryk for, og hvorfor netop denne viden sættes i tæt relation til drøftelser vedrørende pædagogisk ekspertise samt kvalitet i fritidsinstitutionerne. Med afsæt i analyser fra en gennemført undersøgelse er artiklens pointe, at pædagogisk kvalitet i fritidsinstitutionerne tager udgangspunkt i pædagogfaglig viden og situationsbunden kundskab om børne- og ungegruppers divergerende hverdagsliv, institutionsliv og interesse fællesskaber.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i pædagogers profession og uddannelse |
Vol/bind | 4 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 49-63 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 2446-2810 |
Status | Udgivet - 19 okt. 2020 |
Emneord
- Børn og unge
- Skoler, fag og institutioner
- Uddannelse, professioner og erhverv
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Udvikling af fagspecifikke kurser for medarbejdere og ledere på det fritidspædagogiske område
Madsen, L. (Projektleder) & Stæhr, M. H. (Projektleder)
01/01/19 → 31/12/19
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation
Fil
Aktiviteter
- 2 Foredrag eller oplæg
-
BUPL - Budget seminar
Madsen, L. (Oplægsholder)
24 feb. 2022Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
-
Fritidspædagogik og den frie tanke - hvor er vi på vej hen?
Madsen, L. (Oplægsholder)
25 aug. 2021Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag eller oplæg
Fil