Pædagogisk ekspertise og kvalitet i fritidsinstitutionerne

Lisbeth Madsen, Mette Høgh Stæhr

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

40 Downloads (Pure)

Abstract

Det pædagogiske arbejde med børn og unge i fritidsinstitutionerne har de senere
år politisk, økonomisk, kompetenceudviklingsmæssigt og forskningsmæssigt
været nedprioriteret til trods for institutionernes samfundsmæssige rolle og
betydning for børn og unge. Denne artikel diskuterer, hvilken betydning dette
har for den faglige ekspertise på området. Gennem analyse af empiri indsamlet
i forbindelse med et projekt vedrørende kompetenceudvikling på det fritidspædagogiske område, beskriver artiklen den faglige udvikling i praksis, hvilken viden henholdsvis pædagoger, ledere og organisationer fremhæver som essentiel, hvad dette kan være et udtryk for, og hvorfor netop denne viden sættes i tæt relation til drøftelser vedrørende pædagogisk ekspertise samt kvalitet i fritidsinstitutionerne. Med afsæt i analyser fra en gennemført undersøgelse er artiklens pointe, at pædagogisk kvalitet i fritidsinstitutionerne tager udgangspunkt i pædagogfaglig viden og situationsbunden kundskab om børne- og ungegruppers divergerende hverdagsliv, institutionsliv og interesse fællesskaber.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind4
Udgave nummer2
Sider (fra-til)49-63
Antal sider15
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - 19 okt. 2020

Emneord

  • Børn og unge
  • Skoler, fag og institutioner
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater