Pædagogisk faglighed og kernerugbrød

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Hvad er pædagogisk faglighed? Med udgangspunkt i det levede pædagogiske liv hæfter både ansatte, indsatte og besøgende sig måske mest ved den pædagogiske kultur. Det er imidlertid svært at omsætte den kulturelle indforståethed til cost-benefit-analyser og til legitimering i termer af sikker viden. Når institutionsejeren tænker optimeringstanker, der bygger på en forestilling om, at økonomisk optimering og sikker viden går hånd i hånd, og udgør den højeste form for faglighed, smuldrer kulturen og bliver pædagogerne nødt til at finde sig et fagligt ståsted. Man leder efter fagets kerne. Som hverken er ren kultur eller ren videnskabeligt-økonomisk objektivisme. Hvad er pædagogik for en størrelse? Artiklens bud på det, er at pædagogik er et projekt, der går ud på realisering af kulturelle værdier. Som tilfældet er med alle værdier, så er de almene i deres abstrakte form, men mangfoldige i deres konkrete udmøntning. Det er disse værdier der er pædagogikkens surdej, der får et kor af stemmer til at hæve sig. Fagligheden bliver derfor det systematiske arbejde med at kvalificere stemmerne i forhold til de konkrete pædagogiske opgaver pædagoger står i. Det pædagogiske arbejde bliver derved som rugbrød, der ikke har én, men mange kerner
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
Vol/bind23
Udgave nummer1
Sider (fra-til)49-55
Antal sider7
ISSN1398-3717
StatusUdgivet - jun. 2020
BegivenhedTemadag om kernefaglighed - Diakonhøjskolen i Aarhus, Aarhus, Danmark
Varighed: 9 sep. 20209 sep. 2020

Konference

KonferenceTemadag om kernefaglighed
LokationDiakonhøjskolen i Aarhus
LandDanmark
ByAarhus
Periode09/09/2009/09/20

Emneord

  • pædagogik

Citationsformater