Pædagogisk filosofi som reflekteret omgang med pædagogiske antinomier: perspektivering af K. Grue-Sørensens filosofiske pædagogik

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

Denne bog forsøger at præcisere, hvad pædagogisk filosofi egentlig er. Grundtesen er, at pædagogisk filosofi er reflekteret omgang med pædagogiske antinomier. Det pædagogisk-filosofiske perspektiv indkredses dels ved en diskussion af Knud Grue-Sørensens forfatterskab, dels ved en bredere belysning af forholdet mellem pædagogik og filosofi, herunder pædagogikkens teori-praksisproblem
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagKlim
Antal sider367
ISBN (Trykt)87-7955-507-1
StatusUdgivet - 2006

Emneord

  • Grue-Sørensen
  • Leonard Nelson
  • Richard Höningswald
  • almen pædagogik
  • erkendelse
  • filosofi
  • filosofisk pædagogik
  • professionsforskning
  • pædagogisk filosofi
  • pædagogisk teori
  • refleksivitet
  • teori-praksisproblem
  • viden
  • pædagogik
  • videnskabsteori
  • dannelse
  • læring
  • undervisning

Citationsformater