Pædagogisk kvalitet og det pædagogfaglige fællesskab

Line Togsverd, Jan Jakob Egbert Rothuizen, Jan Jaap Rothuizen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel undersøger pædagogers faglige fællesskab som et fænomen, der har betydning for udøvelsen af god pædagogik. Med afsæt i almenpædagogikken påstår vi, at der er pædagogiske grunde til at kultivere det pædagogfaglige fællesskab, fordi det er her, man kan støtte hinanden i at drage ansvar for den pædagogiske kvalitet. I det pædagogfagligt fællesskab bringes viden i spil, og handlinger og forståelser kvalificeres i mødet med andre forståelser, der åbner for flere nuancer, perspektiver og handlemuligheder i den pædagogiske praksis. I artiklen genbesøger vi empiri og forskningsmæssige erfaringer fra tidligere projekter, hvor vi – i samarbejde med pædagoger - har været optagede af at forstå og begrebssætte, hvad det vil sige at noget er pædagogisk, altså har en pædagogisk kvalitet og beskaffenhed. En genkommende pointe i dette arbejde har været, at det ikke kun er en særlig faglighed, der hører til det pædagogiske. Det er også et pædagogfagligt fællesskab, der kan tage vare på, at pædagogikken undersøges, udøves og udvikles på måder, hvor man støtter hinanden i at finde vej, men også i at holde fagligheden åben, så den kan forme sig i mødet med de altid konkrete og enestående situationer, man er midt i. Artiklen undersøger det pædagogfaglige fællesskab, dets karakter og betydning, med henblik på at udlægge, hvordan det kan forstås, begrundes og praktiseres.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i pædagogers profession og uddannelse
Vol/bind6
Udgave nummer2
Sider (fra-til)73-89
Antal sider17
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 1 nov. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Intersubjektivitet
  • almenpædagogik
  • evaluering
  • hermeneutik
  • kvalitetsudvikling
  • praksisfællesskab
  • pædagogers faglighed
  • pædagogers viden

Citationsformater