Abstract
Denne artikel argumenterer for, at pædagogisk ledelse må løfte blikket fra det pædagogisk specifikke til det organisatoriske, hvis pædagogisk ledelse skal lykkes med ambitionen om at kvalificere den pædagogiske opgaveløsning. Artiklen skaber sit analytiske afsæt med iagttagelsen af manglen på ledelsesbegreb i aktuelle forestillinger om pædagogisk ledelse – og bruger dette afsæt til at udfolde en mulig frugtbar forståelsesramme for pædagogisk ledelse i et organisatorisk perspektiv. Artiklen søger på denne måde at udfordre tænkningen om pædagogisk ledelse til analytisk at overskride sig selv, fra det pædagogisk-faglige til det ledelsesfaglige.
Med artiklens begrebssætning af pædagogisk ledelse bliver det tydeligt, at pædagogisk ledelse ikke først og fremmest handler om pædagogiske ledere men især om at få øje på dét, som allerede leder opgaveløsningen i den pædagogiske praksis.
Med artiklens begrebssætning af pædagogisk ledelse bliver det tydeligt, at pædagogisk ledelse ikke først og fremmest handler om pædagogiske ledere men især om at få øje på dét, som allerede leder opgaveløsningen i den pædagogiske praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Bogserie | Kognition og Pædagogik |
Vol/bind | 30 |
Udgave nummer | 117 |
Sider (fra-til) | 74-82 |
Antal sider | 9 |
ISSN | 0906-6225 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Skoler, fag og institutioner
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation