TY - GEN
T1 - Pædagogisk ledelse handler om didaktisk refleksion
T2 - Spørg til lærernes begrundelser for undervisningen
AU - Lund, Lea
AU - Moll, Christel Aulkær
A2 - Sunesen, Micki K.
N1 - Akademiske Praksisartikler udgives af Pædagogik & Læring til brug for bl.a Diplomstuderende
PY - 2020/10/15
Y1 - 2020/10/15
N2 - Der er aktuelt set – reformmæssigt og forskningsmæssigt – en tiltagende interesse for den pædagogiske del af ledelsens rolle på grundskoleniveau og begyndende i ungdomsuddannelsesregi. Skoleledelsen knyttes tæt til kerneopgaven: undervisningen og elevens læring, og hermed er didaktikken i centrum. Lederne skal lede læreres læreprocesser, som igen leder læring for eleverne. Som Ledelseskommissionen i 2018 pointerede, skal offentlige ledere være i kontakt med det, de leder. Artiklen tager afsæt i ledelsesteamets pædagogisk-didakti-ske opgave. Artiklen henvender sig til den daglige og faglige pædagogiske ledelse, dvs.: skolens ledelsesteam, afdelingsledere, souschefer, viceskoleledere, teamledere både i grundskolen, på FGU og EUD og hele gymnasiesektoren. Artiklen her giver bud på, hvordan lederne kan være medreflekterende i læreres didaktiske overvejelser ved at beskrive baggrunden for brugen af didaktiske belæg. Det skitseres, hvordan man på skolen kan arbejde med at inkorporere didaktiske overvejelser under didaktiske samtaler, der fokuserer på didaktiske belæg. Som et lærerteam fra EUD har udtalt: ”denne analysemetode gjorde os klar, skarp og parat”.
AB - Der er aktuelt set – reformmæssigt og forskningsmæssigt – en tiltagende interesse for den pædagogiske del af ledelsens rolle på grundskoleniveau og begyndende i ungdomsuddannelsesregi. Skoleledelsen knyttes tæt til kerneopgaven: undervisningen og elevens læring, og hermed er didaktikken i centrum. Lederne skal lede læreres læreprocesser, som igen leder læring for eleverne. Som Ledelseskommissionen i 2018 pointerede, skal offentlige ledere være i kontakt med det, de leder. Artiklen tager afsæt i ledelsesteamets pædagogisk-didakti-ske opgave. Artiklen henvender sig til den daglige og faglige pædagogiske ledelse, dvs.: skolens ledelsesteam, afdelingsledere, souschefer, viceskoleledere, teamledere både i grundskolen, på FGU og EUD og hele gymnasiesektoren. Artiklen her giver bud på, hvordan lederne kan være medreflekterende i læreres didaktiske overvejelser ved at beskrive baggrunden for brugen af didaktiske belæg. Det skitseres, hvordan man på skolen kan arbejde med at inkorporere didaktiske overvejelser under didaktiske samtaler, der fokuserer på didaktiske belæg. Som et lærerteam fra EUD har udtalt: ”denne analysemetode gjorde os klar, skarp og parat”.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Pædagogisk ledelse
UR - https://www.ucl.dk/om-os/paedagogik-undervisning/paedagogik-og-laering
M3 - Indlæg i netbaserede medier
T3 - Akademiske Praksisartikler
PB - UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
ER -