Abstract
Dette speciale fokuserer på det pædagogiske natur og udeliv, som udspiller sig i danske skovbørnehaver og undersøger institutionaliseret natur og udeliv gennem en præsentation af de generelle principper for skovbørnehaver, personalets pædagogiske praksis og børns kognitive og fysiske udviklingsmuligheder. Det videnskabelige perspektiv, der er anvendt, er seks ugers etnografisk feltarbejde i en skovbørnehave, som i relation til teoretiske perspektiver på børns fysiske og kognitive udvikling fører til en større forståelse af emnet.
Analyseresultaterne viser, at de fysiske rammer og omgivelser i børnehaven har stor indflydelse på børns muligheder for at bruge deres kroppe, ligesom personalets rolle og holdning til fysisk aktivitet har indflydelse på, hvordan og hvor ofte børnene deltager i krops- og bevægelsesaktiviteter. Børnenes kognitive udvikling inden for perception, opmærksomhed, tænkning, hukommelse og sprog påvirkes positivt i naturen, hvor personalet i børnehaven hjælper med at understøtte børns kognition i erfaringsbaserede og autentiske kontekster.
Analyseresultaterne viser, at de fysiske rammer og omgivelser i børnehaven har stor indflydelse på børns muligheder for at bruge deres kroppe, ligesom personalets rolle og holdning til fysisk aktivitet har indflydelse på, hvordan og hvor ofte børnene deltager i krops- og bevægelsesaktiviteter. Børnenes kognitive udvikling inden for perception, opmærksomhed, tænkning, hukommelse og sprog påvirkes positivt i naturen, hvor personalet i børnehaven hjælper med at understøtte børns kognition i erfaringsbaserede og autentiske kontekster.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Kvalifikation | Tom |
Status | Ikke-udgivet - 2016 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Natur
- Natur, udeliv og science
- Pædagogisk natur og udeliv
- Skovbørnehave
- Udeliv