Pædagogisk udredning af handlemuligheder: Hvad inviterer unge på FGU eller STU med skoleudfordringer os til at se?

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

93 Downloads (Pure)

Abstract

Hvad vil du som lærer eller pædagogisk medarbejder have mest glæde af i samspillet med børn og unge i ud-satte positioner, viden om en diagnose eller om nye handlemuligheder? Det kunne for eksempel være sammen med unge, som du forventes at understøtte og bringe videre i undervisnings- og udviklingssammenhænge, som fx FGU eller STU. Artiklen er en introduktion til at arbejde med ”pædagogisk udredning”, og den foreslår et øget fokus på at udvikle individuelle handlemuligheder for unge med særlige behov, fx i STU eller FGU regi. Artiklen ønsker at inspirere det pædagogiske personale til at reflektere over nye pædagogiske forståelser og handlemuligheder og opfordre til en bredere forståelse af relationsudvikling i inklusion og diversitetsunderstøt-tende didaktik. Artiklen giver en teoretisk rammesætning samt en præsentation af en case, som følges op af konkrete ideer og redskaber til at arbejde med unge. Artiklen inviterer afslutningsvis læseren til selv at under-søge mulighederne i dette perspektiv i forhold til unge i udfordrende positioner.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato26 feb. 2021
UdgiverUCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Antal sider10
StatusUdgivet - 26 feb. 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater