TY - GEN
T1 - Pædagogisk udredning af handlemuligheder
T2 - Hvad inviterer unge på FGU eller STU med skoleudfordringer os til at se?
AU - Kristensen, René
A2 - Lund, Lea
PY - 2021/2/26
Y1 - 2021/2/26
N2 - Hvad vil du som lærer eller pædagogisk medarbejder have mest glæde af i samspillet med børn og unge i ud-satte positioner, viden om en diagnose eller om nye handlemuligheder? Det kunne for eksempel være sammen med unge, som du forventes at understøtte og bringe videre i undervisnings- og udviklingssammenhænge, som fx FGU eller STU. Artiklen er en introduktion til at arbejde med ”pædagogisk udredning”, og den foreslår et øget fokus på at udvikle individuelle handlemuligheder for unge med særlige behov, fx i STU eller FGU regi. Artiklen ønsker at inspirere det pædagogiske personale til at reflektere over nye pædagogiske forståelser og handlemuligheder og opfordre til en bredere forståelse af relationsudvikling i inklusion og diversitetsunderstøt-tende didaktik. Artiklen giver en teoretisk rammesætning samt en præsentation af en case, som følges op af konkrete ideer og redskaber til at arbejde med unge. Artiklen inviterer afslutningsvis læseren til selv at under-søge mulighederne i dette perspektiv i forhold til unge i udfordrende positioner.
AB - Hvad vil du som lærer eller pædagogisk medarbejder have mest glæde af i samspillet med børn og unge i ud-satte positioner, viden om en diagnose eller om nye handlemuligheder? Det kunne for eksempel være sammen med unge, som du forventes at understøtte og bringe videre i undervisnings- og udviklingssammenhænge, som fx FGU eller STU. Artiklen er en introduktion til at arbejde med ”pædagogisk udredning”, og den foreslår et øget fokus på at udvikle individuelle handlemuligheder for unge med særlige behov, fx i STU eller FGU regi. Artiklen ønsker at inspirere det pædagogiske personale til at reflektere over nye pædagogiske forståelser og handlemuligheder og opfordre til en bredere forståelse af relationsudvikling i inklusion og diversitetsunderstøt-tende didaktik. Artiklen giver en teoretisk rammesætning samt en præsentation af en case, som følges op af konkrete ideer og redskaber til at arbejde med unge. Artiklen inviterer afslutningsvis læseren til selv at under-søge mulighederne i dette perspektiv i forhold til unge i udfordrende positioner.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
M3 - Indlæg i netbaserede medier
T3 - Akademiske Praksisartikler
PB - UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
ER -