Pædagogiske paradokser og dilemmaer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Folkeskolen skal danne eleverne til demokrati og kritisk stillingtagen.
Idealet om kritisk stillingtagen går tilbage til oplysningstiden
i 1700-tallet, hvor man var optaget at, at mennesker
skulle kunne agere frit og selvstændigt uden at lade sig lede af
andre. Men hvordan opdrager man et menneske til frihed, når
opdragelse handler om påvirkning? Og kan man tvinge et menneske
til frihed? Kapitlet introducerer til det pædagogiske paradoks
og en række dilemmaer, man kan støde på som lærer
i skolen. Afslutningsvis rettes blikket mod den integrererede
praktik, og hvad man bør være opmærksom på, når man laver
observationer på skolen, i forhold til de paradokser og dilemmaer,
som skolen er præget af.
OriginalsprogDansk
TitelLærerens pædagogik og didaktik
RedaktørerPer Fibæk Laursen
Antal sider28
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato12 jun. 2023
Sider84-100
Kapitel4
ISBN (Trykt)978-87-02-39349-1
StatusUdgivet - 12 jun. 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Pædagogik
  • pædagogisk filosofi

Citationsformater