Pædagogprofessionen og folkeskolen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    199 Downloads (Pure)

    Abstract

    Artiklen fokuserer, med udgangspunkt i kvalitativ data fra en nylig evaluering af efteruddannelse for pædagoger i folkeskoler i Aarhus kommune, på pædagogprofessionen i folkeskolen efter implementering af den nye folkeskolereform.
    Der argumenteres for at pædagogprofessionen i forbindelse med blandt andet varetagelsen af understøttende undervisning, har risiko for at miste sit pædagogiske fokus, og stå i en situation, hvor teknologier som traditionelt tilhører lærerprofessionen, får indpas i pædagogens arbejde. Denne løsning kan være uholdbar, da pædagoger muligvis skal arbejde i områder som de ikke er uddannet til.
    Artiklen foreslår, at pædagoger, lærere og skoleledelse på den enkelte skole i fællesskab fokuserer på, hvordan pædagogen og læreren hver især kan komplementere hinanden, frem for at pædagogprofessionen udfører opgaver som størstedelen af pædagogerne ikke er uddannet til.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftTidsskrift for Socialpædagogik
    Vol/bind18
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)63-70
    Antal sider8
    ISSN1398-3717
    StatusUdgivet - dec. 2015

    Emneord

    • pædagogisk arbejde
    • professionsidentitet
    • professionsuddannelser
    • pædagogik
    • folkeskolen
    • understøttende undervisning

    Citationsformater