Abstract
Hvordan oplever tre piger i 5årsalderen deres indbyrdes venskab? Hvordan kan man støtte en voksen, udviklingshæmmet kvinde i at udtrykke tanker og følelser om krop og seksualitet? Hvilke perspektiver har børn i indskolingen på deres skoledag?
I bekendtgørelsen til den nye pædagoguddannelse er der flere steder anført, at de studerende skal kunne inddrage børns, unges og voksnes perspektiver i det pædagogiske arbejde. Men hvad er et perspektiv, og hvordan kan man i praksis udvikle metoder til at få blik for disse perspektiver? Denne artikel handler om, hvordan vi sammen med pædagogstuderende i 2. praktik og deres praktikinstitutioner har gennemført et aktionslæringsforløb, der har udviklet metoder til brug i praksis. Forløbet har skabt værdifuld viden til det pædagogiske praksisfelt, og vi har styrket samspillet mellem uddannelse og profession.
I bekendtgørelsen til den nye pædagoguddannelse er der flere steder anført, at de studerende skal kunne inddrage børns, unges og voksnes perspektiver i det pædagogiske arbejde. Men hvad er et perspektiv, og hvordan kan man i praksis udvikle metoder til at få blik for disse perspektiver? Denne artikel handler om, hvordan vi sammen med pædagogstuderende i 2. praktik og deres praktikinstitutioner har gennemført et aktionslæringsforløb, der har udviklet metoder til brug i praksis. Forløbet har skabt værdifuld viden til det pædagogiske praksisfelt, og vi har styrket samspillet mellem uddannelse og profession.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Socialpædagogik |
Vol/bind | 20 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 25-36 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 1398-3717 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- pædagoguddannelsen