Pædagoguddannelsen som aktør i lokalsamfundet

Bodil Klausen

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskning

148 Downloads (Pure)

Abstract

Velfærdssamfundet er under pres og udfordret, og nedskræinger rammer ikke kun de pædagogiske arbejdspladser, men også uddannelserne. For at imødekomme udfordringerne skal der samarbejdes på tværs af offentlige, private og frivillige organisationer. Det kræver nye kompetencer, og studerende i velfærdsprofessionerne bør have mulighed for at arbejde tværprofessionelt og innovativt i deres studier. Derfor indgik Pædagoguddannelsen i Horsens, VIA UC i februar 2012 en samarbejdsaftale med to lokale boligforeninger - Beringsgaarden og Odinsgaarden - der står bag Projektstedet Østbasen, et fritidstilbud til børn og unge i Horsens.
Bogen har fokus på projektet og beskriver baggrunden for og udviklingen af dette innovative, tværprofessionelle samarbejde, hvor pædagogstuderende får mulighed for at indgå som aktører i et socialt udsat boligområde.
OriginalsprogDansk
Antal sider110
ISBN (Trykt)978-87-995529-0-0
StatusUdgivet - aug. 2012

Emneord

  • pædagogisk arbejde
  • brobyggende netværk
  • effectuation logic
  • foretagsomhed
  • gatekeeper
  • praksisforskning
  • social innovation
  • tværprofessionelt samarbejde
  • unge
  • praksisfælleskab
  • projektstedet Østbasen, Horsens
  • unge med minoritetsbaggrund og uddannelse

Citationsformater