Abstract
Pædagoguddannelsen har historisk bevæget sig i et spændingsfelt mellem en almene og det særlige. Med reformen i 2014 kom uddannelsen til at bestå af en grundfaglighed og tre såkaldte specialiseringer, men man nedlagde samtidig de fag, som ellers kunne udgøre den grundlæggende orientering for pædagogers faglighed. Betyder det, at det ikke længere giver mening at tale om en fælles og almen faglighed i en profession der spænder
over mange forskellige arbejdsfelter og brugergrupper? Eller bør man i stedet tale det almene frem som vigtigere nu end nogensinde? Hvordan kan en sådan almen faglighed i givet fald forstås? Og ikke mindst: hvordan kan pædagoguddannelsen forberede de studerende til at udøve den?
over mange forskellige arbejdsfelter og brugergrupper? Eller bør man i stedet tale det almene frem som vigtigere nu end nogensinde? Hvordan kan en sådan almen faglighed i givet fald forstås? Og ikke mindst: hvordan kan pædagoguddannelsen forberede de studerende til at udøve den?
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | God og dårlig pædagoguddannelse : 18 skarpe tekster om landets største videregående uddannelse |
| Redaktører | Hans Henrik Hjermitslev, Bo Morthorst Rasmussen, Line Togsverd |
| Antal sider | 9 |
| Udgivelsessted | Aarhus |
| Forlag | DPP |
| Publikationsdato | 1 jun. 2021 |
| Sider | 165-173 |
| ISBN (Trykt) | 9788797316504 |
| Status | Udgivet - 1 jun. 2021 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- grundfaglighed
- pædagogers faglighed
- pædagoguddannelsen