TY - RPRT
T1 - Pædagoguddannelsens praktik og dens bidrag til dannelse af professionsidentitet
T2 - rapporteringer fra et forskningsprojekt
AU - Rothuizen, Jan Jaap
AU - Togsverd, Line
AU - Falkenberg, Helene
AU - Højberg, Birgitte
AU - Bayer, Martin
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Forskningsprojektet ”Pædagoguddannelsens praktik og dens bidrag til dannelse af professionsidentitet” har søgt indblik i, hvordan praktik i pædagoguddannelsen aktuelt forstås, forvaltes og fortolkes i 12 forskellige praktikinstitutioner. Hen over foråret 2019 har vi bevæget os ind i en særlig uddannelsesverden, ind i praktikken, hvor vi har fulgt og interviewet studerende, praktikvejledere og ledere. Vi har søgt at få indblik i og viden om, hvordan praktik konkret gøres i forskellige institutioner, af forskellige vejledere og studerende, i en bestræbelse på at få indblik i, hvordan praktikken bidrager, eller kan bidrage til, at den studerende danner en professionsidentitet.I bogen er der blandt andet to detaljerede, mættede og tankevækkende fortællingen om konkrete praktiker og studerende. I andre artikler anskueliggøres og diskuteres forskellige vidensformer i praktikken, og der peges på vigtigheden af, at praktikstedet er et velfungerende faglig miljø.
AB - Forskningsprojektet ”Pædagoguddannelsens praktik og dens bidrag til dannelse af professionsidentitet” har søgt indblik i, hvordan praktik i pædagoguddannelsen aktuelt forstås, forvaltes og fortolkes i 12 forskellige praktikinstitutioner. Hen over foråret 2019 har vi bevæget os ind i en særlig uddannelsesverden, ind i praktikken, hvor vi har fulgt og interviewet studerende, praktikvejledere og ledere. Vi har søgt at få indblik i og viden om, hvordan praktik konkret gøres i forskellige institutioner, af forskellige vejledere og studerende, i en bestræbelse på at få indblik i, hvordan praktikken bidrager, eller kan bidrage til, at den studerende danner en professionsidentitet.I bogen er der blandt andet to detaljerede, mættede og tankevækkende fortællingen om konkrete praktiker og studerende. I andre artikler anskueliggøres og diskuteres forskellige vidensformer i praktikken, og der peges på vigtigheden af, at praktikstedet er et velfungerende faglig miljø.
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
KW - praktik
KW - professionsidentitet
KW - pædagoguddannelsen
M3 - Rapport
SN - 9788799626090
BT - Pædagoguddannelsens praktik og dens bidrag til dannelse af professionsidentitet
PB - VIA University College
CY - Aarhus
ER -