Pædagoguddannelsens praktik og dens bidrag til dannelse af professionsidentitet: rapporteringer fra et forskningsprojekt

Jan Jaap Rothuizen, Line Togsverd, Helene Falkenberg, Birgitte Højberg, Martin Bayer

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskningpeer review

Abstract

Forskningsprojektet ”Pædagoguddannelsens praktik og dens bidrag til dannelse af professionsidentitet” har søgt indblik i, hvordan praktik i pædagoguddannelsen aktuelt forstås, forvaltes og fortolkes i 12 forskellige praktikinstitutioner. Hen over foråret 2019 har vi bevæget os ind i en særlig uddannelsesverden, ind i praktikken, hvor vi har fulgt og interviewet studerende, praktikvejledere og ledere. Vi har søgt at få indblik i og viden om, hvordan praktik konkret gøres i forskellige institutioner, af forskellige vejledere og studerende, i en bestræbelse på at få indblik i, hvordan praktikken bidrager, eller kan bidrage til, at den studerende danner en professionsidentitet.I bogen er der blandt andet to detaljerede, mættede og tankevækkende fortællingen om konkrete praktiker og studerende. I andre artikler anskueliggøres og diskuteres forskellige vidensformer i praktikken, og der peges på vigtigheden af, at praktikstedet er et velfungerende faglig miljø.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagVIA University College
ISBN (Trykt)9788799626090
StatusUdgivet - 2020
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • praktik
  • professionsidentitet
  • pædagoguddannelsen

Citationsformater