Paradokser i forståelser af `den gode lærer´

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

Abstract

Bogkapitlet tager afsæt i et mindre forskningsprojekt, der har som formål at undersøge de dilemmaer, lærerstuderende kan opleve i forbindelse med at agere relationskompetent i en kompleks skolevirkelighed. Forskningsprojektets informanter er alle studerende, som har deltaget i det kursusforløb om relationskompetence, der omtales i indledningen. Det er indeværende kapitels pointe, at forståelser af `den relationskompetente lærer´ og mere generelle forståelser af `den gode lærer´ kan opleves som direkte modstridende for lærerstuderende, hvilket kan gøre det vanskeligt for dem at træffe beslutninger og på den baggrund agere hensigtsmæssigt og relationskompetent i konkrete situationer i skolen.
OriginalsprogDansk
TitelRelationskompetencer i læreruddannelse og skole
RedaktørerSkibsted Else, Matthiesen Noomi
Antal sider17
Udgivelses stedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2016
Sider71-87
ISBN (Trykt)978-87-7160-354-5
StatusUdgivet - 2016
NavnUndervisning og Læring

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge

Citationsformater

Munkholm, M., & Vilain, H. (2016). Paradokser i forståelser af `den gode lærer´. I S. Else, & M. Noomi (red.), Relationskompetencer i læreruddannelse og skole (s. 71-87). Dafolo. Undervisning og Læring