Projekter pr. år
Abstract
Artiklen undersøger skolelederes designs af fleksible skoleskemaer for at se på, hvordan varianter af fleksible skoleskemaer tilbyder forskellige organisatoriske subjektpositioner for pædagogers faglighed i skolen. Positioner, som pædagoger kan indtage for at gøre sig genkendelige som fagligt relevante og kompetente i skolen. Artiklen sætter således fokus på relationerne mellem skolens organiseringsformer og de dertil knyttede mulighedsbetingelser for pædagogers arbejde i skolen. Artiklen argumenterer indledningsvis for, at folkeskolereformen markerede en uddannelsespolitisk ambition for en ’fleksibilisering’ af skoleskemaet. Det fleksible skoleskema udfoldes dernæst som forskningsobjekt, og artiklens bidrag placeres i denne sammenhæng. Herudfra analyseres to skolelederes design af fleksible skoleskemaer, og to begreber udvikles: ’tilknytningsfleksibilitet’ og ’professionsfleksibilitet’. Artiklen argumenterer afslutningsvis for, at analyser af skoleskema-designs gør det muligt at diskutere og kritisere, hvordan skoleskemaers etableringer af organisatoriske subjektpositioner skaber mulighedsbetingelser, der gør det muligt at genkende og udfolde forskellige måder at være pædagog i skolen på.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 4 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 9 dec. 2020 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- skoleskema
- folkeskolen
- pædagogik
- ledelse
Projekter
- 3 Afsluttet
-
Pædagogers faglighed i skolens organiseringspraksisser
Sauzet, S. (Projektleder), Dupont, C. (Projektdeltager) & Jørgensen, C. (Projektdeltager)
01/04/18 → 01/07/21
Projekter: Projekt › Forskning
-
Review - pædagogers faglighed i skolen
Sauzet, S. (Projektleder) & Larsen, J. (Projektdeltager)
01/11/17 → 29/06/18
Projekter: Projekt › Forskning
-
Pædagogers faglighed i skolens praksisser
Sauzet, S. (Projektleder), Dupont, C. (Projektdeltager), Hjøllund, N.-P. O. (Projektdeltager), Larsen, J. (Projektdeltager), Jacobsen, A. W. (Projektdeltager) & Jørgensen, C. (Projektdeltager)
01/09/17 → 22/12/20
Projekter: Projekt › Forskning