Abstract
Artiklen præsenterer fund fra et observationsstudie, som blev udført under et udviklingsprojekt, der gennem 3 workshops inddrog patienter, NGO’er, sygeplejersker og studerende i en brugerinvolverende proces. Processen blev
faciliteret af undervisere og havde til formål at udvikle og bestemme indholdet til valgfaget ”Patient-, borger- og brugerinvolvering – en tilgang til det danske sundhedsvæsen” på sygeplejerskeuddannelsen. Valgfaget har efterfølgende været udbudt på 7. semester. Observationsstudiet viste, at facilitatorens tilstedeværelse, styring, guidning, anerkendelse og positive kommunikation bidrager til synergi i gruppeprocessen, og at det er vigtigt, at rollerne er tydeliggjort for facilitator og de rekrutterede deltagere, da dette kan
have betydning for udviklingen af valgfaget.
faciliteret af undervisere og havde til formål at udvikle og bestemme indholdet til valgfaget ”Patient-, borger- og brugerinvolvering – en tilgang til det danske sundhedsvæsen” på sygeplejerskeuddannelsen. Valgfaget har efterfølgende været udbudt på 7. semester. Observationsstudiet viste, at facilitatorens tilstedeværelse, styring, guidning, anerkendelse og positive kommunikation bidrager til synergi i gruppeprocessen, og at det er vigtigt, at rollerne er tydeliggjort for facilitator og de rekrutterede deltagere, da dette kan
have betydning for udviklingen af valgfaget.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Vol/bind | 31 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 10-13 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - 1 sep. 2020 |
Emneord
- sygepleje