Patient-, borger- og brugerinvolvering i udviklingen af et valgfag på sygeplejerskeuddannelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Artiklen præsenterer fund fra et observationsstudie, som blev udført under et udviklingsprojekt, der gennem 3 workshops inddrog patienter, NGO’er, sygeplejersker og studerende i en brugerinvolverende proces. Processen blev
faciliteret af undervisere og havde til formål at udvikle og bestemme indholdet til valgfaget ”Patient-, borger- og brugerinvolvering – en tilgang til det danske sundhedsvæsen” på sygeplejerskeuddannelsen. Valgfaget har efterfølgende været udbudt på 7. semester. Observationsstudiet viste, at facilitatorens tilstedeværelse, styring, guidning, anerkendelse og positive kommunikation bidrager til synergi i gruppeprocessen, og at det er vigtigt, at rollerne er tydeliggjort for facilitator og de rekrutterede deltagere, da dette kan
have betydning for udviklingen af valgfaget.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind31
Udgave nummer3
Sider (fra-til)10-13
Antal sider4
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - 1 sep. 2020

Emneord

  • sygepleje

Citationsformater