Patient- og borgerinddragelse i klinisk praksis

Diana Astrup Nielsen, Louise Søgaard Hansen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Dette kapitel har fokus på, hvordan borgerne inddrages i det ergoterapeutiske og fysioterapeutiske arbejde. Inddragelse er et begreb, der spænder vidt og kan forstås på mange måder. Derfor indledes kapitlet med en afgrænsning og indkredsning af nogle centrale spørgsmål, blandt andet hvorfor inddragelse er vigtigt og har fået så stor opmærksomhed de seneste årtier, men også hvordan forskellige forståelser af borgerinddragelse eksisterer side om side, og hvordan det kan have betydning for, hvordan det gøres i praksis.
Undervejs vil de teoretiske forståelser blive illustreret gennem en række konkrete eksempler fra den terapeutiske virkelighed med henblik på at vise, hvordan patientinddragelse kan praktiseres meget forskelligt, alt efter om der er tale om et kort genoptræningsforløb efter en operation, et længere rehabiliteringsforløb for mennesker med kognitive udfordringer eller fx et socialpsykiatrisk forløb. Gennem disse eksempler vises det, hvordan forskellige modeller til patientinddragelse kan bringes i anvendelse i det terapeutiske arbejde. Terapeuten kan i dette kapitel forstås som værende enten fysioterapeut eller ergoterapeut.
OriginalsprogDansk
TitelKlinisk praksis i ergoterapi og fysioterapi
RedaktørerHenrik Brøndum Holm, Rikke Schacht Laisen, Heriette Kiirdal Niemann, Nils Erik Sjöberg
Antal sider17
Vol/bind1
ForlagGad
Publikationsdato2022
Udgave1
Sider175-191
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-87-12-06445-9
StatusUdgivet - 2022

Citationsformater