Pedagogical Content knowledge (PCK): - et tiltrængt naturfagsdidaktisk forskningsfelt i Danmark?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen præsenterer et historisk rids over PCK-forskningen frem mod en ny model der er udviklet i konsensus af centrale forskere. Analysen fokuserer særligt på lærerviden versus færdighed og kompetence og individuel kognition versus distribueret, medieret og situeret viden. Relevans i dansk læreruddannelse diskuteres, inkl. en oversigt over hidtidig oversættelse og anvendelse af PCK-begrebet. Endvidere introduceres et nyt dansk ph.d.-projekt hvor natur/teknologi-læreres individuelle og kollektive PCK undersøges. PCK præciseres som læreres indholdsspecifikke pædagogiske viden og kompetence, og gensidig påvirkning med forskningsbaserede almen- og fagdidaktiske vidensbaser, lærernes grundlæggende overbevisninger og oplevelse af elevernes læring illustreres via modellen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA
Vol/bind2016
Udgave nummer4
Sider (fra-til)37-55
Antal sider19
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • naturfag

Citationsformater