Abstract
Artiklen præsenterer et historisk rids over PCK-forskningen frem mod en ny model der er udviklet i konsensus af centrale forskere. Analysen fokuserer særligt på lærerviden versus færdighed og kompetence og individuel kognition versus distribueret, medieret og situeret viden. Relevans i dansk læreruddannelse diskuteres, inkl. en oversigt over hidtidig oversættelse og anvendelse af PCK-begrebet. Endvidere introduceres et nyt dansk ph.d.-projekt hvor natur/teknologi-læreres individuelle og kollektive PCK undersøges. PCK præciseres som læreres indholdsspecifikke pædagogiske viden og kompetence, og gensidig påvirkning med forskningsbaserede almen- og fagdidaktiske vidensbaser, lærernes grundlæggende overbevisninger og oplevelse af elevernes læring illustreres via modellen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA |
Vol/bind | 2016 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 37-55 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- naturfag