Pedagogical Content Knowledge (PCK) – et tiltrængt naturfagsdidaktisk forskningsfelt i Danmark?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Med udgangspunkt i et kort historisk rids over den internationale PCK-forskning, præsenteres en dansk oversættelse af en ny model, der er udviklet i konsensus af centrale forskere på feltet. Relevans i dansk læreruddannelse diskuteres, inkl. en oversigt over hidtidig oversættelse og anvendelse af PCK begrebet i dansk kontekst. PCK forsøges defineret som læreres indholdsspecifikke pædagogiske viden og kompetence, og gensidig påvirkning med forskningsbaserede almen- og fagdidaktiske videns-baser, lærernes grundlæggende overbevisninger og oplevelse af elevernes læring illustreres via modellen. Endvidere præsenteres tankerne bag et nyt dansk ph.d. projekt, hvor natur/teknologi læreres individuelle og kollektive PCK undersøges.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato27 okt. 2016
StatusUdgivet - 27 okt. 2016
BegivenhedDASERA konference 2016 - Odense Adelige Jomfrukloster, Odense, Danmark
Varighed: 27 okt. 201627 okt. 2016
https://www.dasera.dk/forside/moeder-og-seminarer/aarsmoeder/dasera-moede-2016/

Konference

KonferenceDASERA konference 2016
LokationOdense Adelige Jomfrukloster
Land/OmrådeDanmark
ByOdense
Periode27/10/1627/10/16
Internetadresse

Citationsformater