Projekter pr. år
Abstract
Danske erhvervsuddannelser har en dobbelthed indbygget i erhvervspædagogik, da uddannelserne både har et alment uddannelsessigte og et erhvervsrettet sigte. Derfor er formålet med artiklen at bidrage til en indsigt i denne dobbelthed på baggrund af den måde, demokrati er skrevet ind i loven. Der står i Erhvervsuddannelsesloven, at uddannelsen skal ”bidrage til at udvikle de uddannelsessøgendes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund”. Da der ikke er formelle retningslinjer for, hvorledes demokrati kan didaktiseres, anlægger artiklen en induktiv tilgang på baggrund af aktionsforskning på en social- og sundhedsskole. Gennem et år mødes en gruppe undervisere, en leder samt en forsker, og det empiriske materiale er dialoger, logbøger, observationer fra undervisning samt interviews.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling |
| Vol/bind | 10 |
| Udgave nummer | 1 |
| Sider (fra-til) | 257-271 |
| Antal sider | 15 |
| ISSN | 2464-4153 |
| Status | Udgivet - 2025 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- demokrati
- erhvervsfag
- erhvervsuddannelser
- grundfag
- Børn og unge
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Demokrati på ungdomsuddannelser
Duch, H. (Projektleder) & Skov, T. K. (Projektdeltager)
01/01/22 → 31/12/24
Projekter: Projekt › Forskning
Fil