Pedagogy and didactic in vocational education with general and vocational perspectives: Pædagogik og didaktik på erhvervsuddannelser med almene og erhvervsrelaterede perspektiver

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Danske erhvervsuddannelser har en dobbelthed indbygget i erhvervspædagogik, da uddannelserne både har et alment uddannelsessigte og et erhvervsrettet sigte. Derfor er formålet med artiklen at bidrage til en indsigt i denne dobbelthed på baggrund af den måde, demokrati er skrevet ind i loven. Der står i Erhvervsuddannelsesloven, at uddannelsen skal ”bidrage til at udvikle de uddannelsessøgendes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund”. Da der ikke er formelle retningslinjer for, hvorledes demokrati kan didaktiseres, anlægger artiklen en induktiv tilgang på baggrund af aktionsforskning på en social- og sundhedsskole. Gennem et år mødes en gruppe undervisere, en leder samt en forsker, og det empiriske materiale er dialoger, logbøger, observationer fra undervisning samt interviews.

OriginalsprogDansk
TidsskriftSkandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling
Vol/bind10
Udgave nummer1
Sider (fra-til)257-271
Antal sider15
ISSN2464-4153
StatusUdgivet - 2025

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • demokrati
  • erhvervsfag
  • erhvervsuddannelser
  • grundfag
  • Børn og unge

Citationsformater