Abstract
Kapitlet sætter fokus på perception i et neuropædagogisk perspektiv.
Sanserne spiller en afgørende rolle for, hvordan vi opfatter verden omkring os og dermed vores deltagelse i verden. Kapitlet tager udgangspunkt i hjerne-, krop- og omverden-komplekset, som er beskrevet i
kapitel 1. Her sættes fokus på perception som en aktiv proces, hvor
sansning, handling, emotioner, tidligere erfaringer og relationer integreres som en betydningsfuld mening for det enkelte menneske. I pædagogisk praksis er vi konstant i interaktion og kommunikation med
hinanden, og vi påvirker hinandens adfærd, hvorfor det bliver meningsfuldt at afkode adfærden i denne gensidighed. Kapitlet giver et indblik i
menneskets forskellige sanser, hvordan begrebet perception er centralt
for meningsskabelse hos det enkelte menneske, og hvilke udfordringer
der kan opstå i forbindelse med sansning og perception.
Sanserne spiller en afgørende rolle for, hvordan vi opfatter verden omkring os og dermed vores deltagelse i verden. Kapitlet tager udgangspunkt i hjerne-, krop- og omverden-komplekset, som er beskrevet i
kapitel 1. Her sættes fokus på perception som en aktiv proces, hvor
sansning, handling, emotioner, tidligere erfaringer og relationer integreres som en betydningsfuld mening for det enkelte menneske. I pædagogisk praksis er vi konstant i interaktion og kommunikation med
hinanden, og vi påvirker hinandens adfærd, hvorfor det bliver meningsfuldt at afkode adfærden i denne gensidighed. Kapitlet giver et indblik i
menneskets forskellige sanser, hvordan begrebet perception er centralt
for meningsskabelse hos det enkelte menneske, og hvilke udfordringer
der kan opstå i forbindelse med sansning og perception.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Neuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv |
Redaktører | Anni Mortensen, Eva Marie Oberländer |
Antal sider | 22 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 1 jul. 2022 |
Sider | 69-90 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7234-049-4 |
Status | Udgivet - 1 jul. 2022 |
Navn | Relationsprofessionsserien |
---|
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning