Perception i et neuropædagogisk perspektiv - kroppens og sansningens betydning for meningsskabelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Kapitlet sætter fokus på perception i et neuropædagogisk perspektiv.
Sanserne spiller en afgørende rolle for, hvordan vi opfatter verden omkring os og dermed vores deltagelse i verden. Kapitlet tager udgangspunkt i hjerne-, krop- og omverden-komplekset, som er beskrevet i
kapitel 1. Her sættes fokus på perception som en aktiv proces, hvor
sansning, handling, emotioner, tidligere erfaringer og relationer integreres som en betydningsfuld mening for det enkelte menneske. I pædagogisk praksis er vi konstant i interaktion og kommunikation med
hinanden, og vi påvirker hinandens adfærd, hvorfor det bliver meningsfuldt at afkode adfærden i denne gensidighed. Kapitlet giver et indblik i
menneskets forskellige sanser, hvordan begrebet perception er centralt
for meningsskabelse hos det enkelte menneske, og hvilke udfordringer
der kan opstå i forbindelse med sansning og perception.
OriginalsprogDansk
TitelNeuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv
RedaktørerAnni Mortensen, Eva Marie Oberländer
Antal sider22
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato1 jul. 2022
Sider69-90
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-87-7234-049-4
StatusUdgivet - 1 jul. 2022
NavnRelationsprofessionsserien

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater