Personlig tilblivelse på professionsuddannelserne mellem professionsidealer og selvansvarliggørelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Med udgangspunkt i nystartede lærerstuderendes forestillinger om et kommende arbejdsliv vil vi vise, hvordan de unge, allerede når de melder sig ind på studiet, abonnerer på nogle af de idealer, vi kender fra litteraturen som professionsidealer. Vi vil vise, hvordan de unge med deres valg af læreruddannelsen forestiller sig at være eller blive til en bestemt slags personer, hvis liv, arbejde og plads i samfundet ligner en professionel, som drives af en form for kald, som f.eks. sætter elevens ve og vel højere end egen vinding. Men vi vil også vise, at de unge gør sig selv ansvarlige for at kunne leve op til disse idealer – uanset hvordan skolerne måtte være indrettet, når de engang er færdige med deres uddannelse.
OriginalsprogDansk
TitelProfessionspsykologi
RedaktørerKari Kragh Blume Dahl
Antal sider20
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdato2021
Sider327-348
Kapitel14
ISBN (Trykt)978 87b7184 583 9
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • governmentality
  • lærere
  • lærerprofession
  • lærerstuderende
  • narrativ
  • professionsideal
  • professionspsykologi
  • selvansvarliggørelse
  • udvekslingsteori

Citationsformater