Abstract
Børns fysiske aktivitet fremmer motorisk- og kognitiv udvikling samt psykosocial sundhed. I Danmark er børn gennemsnitligt 7,5 time i børnehave dagligt, og dermed foregår mere end 50 % af børns samlede fysiske aktivitet, når barnet leger i børnehaven.
Formålet med undersøgelsen er at få indblik i pædagogisk personales erfaringer med, holdninger til og refleksion over fysisk aktivitet hos 4-årige børn i børnehaven.
Metode: Data er indsamlet ved tre kvalitative interview og analyseret med tematisk analyse.
Diskussion og konklusion: De tre fremkomne temaer: ”Nu vi skal være udenfor”, ”Det er ikke sundt i min verden” og ”At gå foran og bagved” er præsenteret og diskuteret med teori og undersøgelser om børns udvikling, leg, læring, sundhed og fysisk aktivitet. Temaerne er verificeret gennem dialog på et personalemøde med institutionens personale fra vuggestue, børnehave, juniorklub og ungdomsklub.
Formålet med undersøgelsen er at få indblik i pædagogisk personales erfaringer med, holdninger til og refleksion over fysisk aktivitet hos 4-årige børn i børnehaven.
Metode: Data er indsamlet ved tre kvalitative interview og analyseret med tematisk analyse.
Diskussion og konklusion: De tre fremkomne temaer: ”Nu vi skal være udenfor”, ”Det er ikke sundt i min verden” og ”At gå foran og bagved” er præsenteret og diskuteret med teori og undersøgelser om børns udvikling, leg, læring, sundhed og fysisk aktivitet. Temaerne er verificeret gennem dialog på et personalemøde med institutionens personale fra vuggestue, børnehave, juniorklub og ungdomsklub.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | UCN PERSPEKTIV |
Udgave nummer | 12 |
Sider (fra-til) | 69-79 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 2446-2977 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2023 |