Perspektiver, positioner og processer

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

    Abstract

    Pædagogik defineres gennem forhandling mellem mange parter. Forskellige holdninger til pædagogik er udtryk for, at der er forskellige perspektiver og positioner til stede i samfundet. Ud fra et pædagogisk antropologisk perspektiv, viser kapitlet, hvordan pædagogik afspejler en mangfoldig og uforudsigelig praksis, og samtidig defineres ud fra en dominerende kultur, der fordrer, at pædagogikken har almen gyldighed i samfundet. Kapitlet peger på, at kampe om at bestemme, hvad der er god og rigtig pædagogik, både involverer forestillinger om, hvad det er for et samfund, man ønsker sig og diskussioner om det politiske ansvar for institutionalisering af pædagogikken.
    OriginalsprogDansk
    TitelHåndbog til pædagoguddannelsen : Ti perspektiver til pædagogik
    RedaktørerTrine Ankerstjerne, Stig Brostrøm
    Antal sider10
    UdgivelsesstedKbh.
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2015
    Udgave2.
    Sider433-442
    ISBN (Trykt)978-87-412-6269-7
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • pædagogik

    Citationsformater