Abstract
Pædagogik defineres gennem forhandling mellem mange parter. Forskellige holdninger til pædagogik er udtryk for, at der er forskellige perspektiver og positioner til stede i samfundet. Ud fra et pædagogisk antropologisk perspektiv, viser kapitlet, hvordan pædagogik afspejler en mangfoldig og uforudsigelig praksis, og samtidig defineres ud fra en dominerende kultur, der fordrer, at pædagogikken har almen gyldighed i samfundet. Kapitlet peger på, at kampe om at bestemme, hvad der er god og rigtig pædagogik, både involverer forestillinger om, hvad det er for et samfund, man ønsker sig og diskussioner om det politiske ansvar for institutionalisering af pædagogikken.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Håndbog til pædagoguddannelsen : Ti perspektiver til pædagogik |
| Redaktører | Trine Ankerstjerne, Stig Brostrøm |
| Antal sider | 10 |
| Udgivelsessted | Kbh. |
| Forlag | Hans Reitzels Forlag |
| Publikationsdato | 2015 |
| Udgave | 2. |
| Sider | 433-442 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-412-6269-7 |
| Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- pædagogik