PETERgogikum: afsnit 13: Er der en pædagogik for samskabelse?

Peter Hornbæk Frostholm (Udvikler), Jakob Høyen Krogsgaard Bjerre (Producent), Frederikke Dybdahl Bilenberg (Stemme), Jette Maibritt Vestergaard (Stemme), Laura Lærke Linhave (Stemme)

Publikation: Ikke-skriftlig produktionMusik- og lydproduktionFormidling

Abstract

Hvad er samskabelse? Hvad er det der skal skabes? Hvem skal skabe noget, og sammen med hvem skal disse mennesker skabe? Hvad har det med pædagoger, deres arbejdsfelter, deres praksis, deres faglighed og deres uddannelse at gøre? Samskabelse er blandt andet historien om en brugsforening i Thisted i 1866, om andelsmejerier, frimenigheder og højskolebevægelsen. Om kvindefrigørelsen, en grundlovssikret folkeskole og friskoler. I dette afsnit af PETERgogikum bliver vi sammen klogere på nogle af de både teoretiske og praktiske forhold, der gør at flere og flere velfærdsprofessionelle, og herunder pædagoger, praktiserer samskabelse som led i deres professionelle virke.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato12 mar. 2022
PublikationsmedierOnline
StatusUdgivet - 12 mar. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • samskabelse
  • samskabelsens pædagogik
  • samskabelsespraksis

Citationsformater