Ph.D Afhandling: Restaurering verus instaurering og transstaurering: Om holdningen som arkitektfagligt instrument

Grith Bech-Nielsen

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

    Abstract

    Ph.d. afhandlingen udforsker holdningen som arkitektfagligt instrument.
    Fagudøverens "holdning" til værdisætning af arkitektoniske kulturarvsobjekter og til arkitektonisk intervention heri fungerer aktuelt som et anerkendt og konstituerende beslutningsinstrument i praksisnære processer og sammenhænge, der sigter mod saglighed og redelighed.
    Holdningen som arkitektfagligt instrument er imidlertid et ikke udforsket emneområde og forskningsprojektet søger derfor at afdække teoretisk og empirisk, hvad det egentlig er for "en størrelse" vi bygger praksis på. Afhandlingen rejser derfor forskningsspørgsmålet: Hvordan konstitueres holdningen som arkitektfagligt instrument?

    Indledningsvist undersøges, fra tre individuelle vinkler, 1) Hvad der kendetegner et centralt holdningsobjekt - begrebet arkitektonisk kulturarv, 2) Hvordan holdninger er teoretisk forankret og endelig 3) Hvad der kendetegner holdningens medie - arkitekters fagsprog.
    Med denne teoretiske forståelsesramme som refleksionsplatform afdækker jeg holdningens anatomi gennem argumentationsanalyse af tre artikler fra tre centrale arkitekturteoretikere (Exner, Viollet-Le-Duc og Ruskin), der hver især argumenterer for deres holdninger til værdisætning af og intervention i arkitektoniske kulturarvsobjekter.

    Samlet betragtet er forskningsprojektet et forsøg på at give indsigt i dette beslutningsinstruments teoretiske krop, funktionelle struktur og sproglige udtryk.- Et bidrag til at holdningsinstrumentet kan forstås, håndteres og kommunikeres mere entydigt - både fagligt og tværfagligt - på en måde, der understøtter fagområdets saglige og redelige intentioner.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedArkitektskolen Aarhus
    Antal sider250
    StatusUdgivet - 2012

    Emneord

    • forskning

    Citationsformater