Ph.d. afhandling: Teknologibaseret læsning og skrivning i folkeskolen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Abstract

Afhandlingens udgangspunkt er den danske praksis med at udlevere læse- og skriveteknologi til elever med dysleksi. Afhandlingen adresserer anvendelsen af læse- og skriveteknologi i en skolekontekst. Målet med ph.d. projektet er at udvikle didaktikken i den almene danskundervisning med fokus på dyslektiske elevers teknologibaserede læsning og skrivning.
Ph.d.-projektet er et empirisk og kvalitativt studie, og det består af tre studier. Først et studie af unge dyslektikeres læsning og skrivning, når de anvender læse- og skriveteknologi. Igennem dette studie udvikles begreberne teknologibaserede læse- og skrivestrategier. Dernæst et studie af praksiseksperters didaktiske refleksioner i forhold til at undervise unge med og i skriftsprogsvanskeligheder, der anvender læse- og skriveteknologi. Med afsæt i de to første studier udføres et studie med fokus på udvikling og afprøvning af et didaktisk design til danskfaget i 4. klasse med det formål, at elever med og i skriftsprogsvanskeligheder, der anvender læse- og skriveteknologi, udvikler selvstændige teknologibaserede læse- og skrivestrategier og inkluderes i den almene danskundervisning.
Igennem ph.d.-projektets tre studier undersøges således et interdisciplinært forskningsfelt, der søger at belyse et komplekst fænomen, nemlig elever med og i skriftsprogsvanskeligheder og deres anvendelse af læse- og skriveteknologi i en skolekontekst.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedDPU, Tuborgvej 164, 2400 Emdrup
ForlagAarhus Universitet
Antal sider323
ISBN (Trykt)978-87-7684-686-2
StatusUdgivet - 15 dec. 2016
BegivenhedPh.d. afhandling: Teknologibaseret læsning og skrivning i folkeskolen -
Varighed: 15 dec. 2016 → …

Konference

KonferencePh.d. afhandling: Teknologibaseret læsning og skrivning i folkeskolen
Periode15/12/16 → …

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater