Abstract
Baggrund
En demensdiagnose har store konsekvenser for opretholdelsen af et meningsfuldt hverdagsliv, for både personer med demens og deres pårørende. Sundhedsstyrelsen anbefaler at inkludere personer med demens i hverdagsrehabilitering, dog peger nye undersøgelser på, at mange kommuner oplever udfordringer med at imødekomme dette, da eksisterende metoder ikke altid opleves at kunne anvendes ved målgruppen.
Formål
At implementere og evaluere evidensbaserede rehabiliteringsmetoder, der skal styrke opretholdelsen af hverdagslivet for personer med demens og deres pårørende. Formålet søges opnået gennem tre studier.
• Studie 1 – Udvikling af programteori i et participatorisk design
Formål: At undersøge hvordan programteori om hverdagsrehabilitering til mennesker med demens og deres pårørende kan udvikles og kvalificeres i et participatorisk design med udgangspunkt i evidensbaserede metoder og fremgangsmåder
• Studie 2 - Kollektive læreprocesser og samarbejde i tværfagligt organiserede teams
Formål: At undersøge hvordan acceptabilitet og bæredygtighed understøttes gennem kollektive læreprocesser i en kommunal rehabiliteringsindsats
• Studie 3 - Hverdagslivsperspektiv
Formål: At undersøge de måder, kognitive vanskeligheder manifesterer sig på i hverdagslivet
Design
I dette projekt er forskningstilgangen til at skabe forandring i feltet, demokratisk og involverende. De involverende processer tilrettelægges og udføres i et participatorisk forskningsdesign, inspireret af The Participatory Intervention Model.
En demensdiagnose har store konsekvenser for opretholdelsen af et meningsfuldt hverdagsliv, for både personer med demens og deres pårørende. Sundhedsstyrelsen anbefaler at inkludere personer med demens i hverdagsrehabilitering, dog peger nye undersøgelser på, at mange kommuner oplever udfordringer med at imødekomme dette, da eksisterende metoder ikke altid opleves at kunne anvendes ved målgruppen.
Formål
At implementere og evaluere evidensbaserede rehabiliteringsmetoder, der skal styrke opretholdelsen af hverdagslivet for personer med demens og deres pårørende. Formålet søges opnået gennem tre studier.
• Studie 1 – Udvikling af programteori i et participatorisk design
Formål: At undersøge hvordan programteori om hverdagsrehabilitering til mennesker med demens og deres pårørende kan udvikles og kvalificeres i et participatorisk design med udgangspunkt i evidensbaserede metoder og fremgangsmåder
• Studie 2 - Kollektive læreprocesser og samarbejde i tværfagligt organiserede teams
Formål: At undersøge hvordan acceptabilitet og bæredygtighed understøttes gennem kollektive læreprocesser i en kommunal rehabiliteringsindsats
• Studie 3 - Hverdagslivsperspektiv
Formål: At undersøge de måder, kognitive vanskeligheder manifesterer sig på i hverdagslivet
Design
I dette projekt er forskningstilgangen til at skabe forandring i feltet, demokratisk og involverende. De involverende processer tilrettelægges og udføres i et participatorisk forskningsdesign, inspireret af The Participatory Intervention Model.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Status | Udgivet - 29 nov. 2022 |
Emneord
- demens
- rehabilitering
- organisatorisk læring