Pierre Bourdieus praktikteori udlagt gennem eksempler fra forskning i professionalisering af undervisningspraksis.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I kapitlet vises det, hvordan en Bourdieu-inspireret tilgang kan anvendes til at forstå og forklare en undervisningspraksis. Idéen er at tydeliggøre Bourdieus begreber ved løbende at relatere dem til konkrete eksempler fra forskning om kliniske vejlederes undervisningspraksis i den praktiske del af sygeplejerskeuddannelsen. Påstanden er, at en undervisningspraksis også er noget andet, end den giver sig ud for at være. Undervisningspraksis, studeret som tale og handlinger, må i udgangspunktet forstås ud fra underviserens pædagogiske intentioner og præferencer for, hvad der gavner den studerende bedst. Men også som et resultat af samfundsmæssige og institutionelle mulighedsbetingelser, der er inkorporeret i den professionelle kliniske underviser, og som er blevet opsamlet i løbet af tidligere professions”kampe” dels på hospitalet, dels i uddannelsessystemet.
OriginalsprogDansk
TitelRefleksiv praksis
RedaktørerAnnette Bilfeldt, Jørgen Bloch-Poulsen, Tom Børsen, Marie Gammelby, Karin Højbjerg, Alice Juel Jacobsen
Antal sider24
Vol/bind1
UdgivelsesstedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2012
Sider44-67
StatusUdgivet - 2012
Udgivet eksterntJa
NavnSerie om Lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser/Series in Transformational Studies

Emneord

  • Praktikteori
  • Professioner
  • Professionspædagogik

Citationsformater