Pigerne stikker af fra drengene i karakterer til den fællesfaglige prøve: - har det noget med elevernes motivation for den fællesfaglige undervisning at gøre?

Lars Brian Krogh, Alexander Secher, Johanne Fyhn Elgaard, Peer Daugbjerg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Pigerne høster meget højere karakterer end drengene i den nye fælles prøve i naturfagene, også markant højere end i den tidligere praktiske prøve i fysik/kemi. I denne artikel bruger vi omfattende surveydata fra vores prøvefølgeforskning til at afdække, om denne bias skyldes forskelle i oplevelsen af den fællesfaglige undervisning og i motivation for den nye naturfaglige undervisning. Undersøgelsen peger på, at forklaringen snarere skal søges i den prøveforberedende periode, selve prøven og/eller bias i lærerforventninger. Med inddragelse af selvreguleringsteori formuleres derfor en række forklarende hypoteser, som holdes op imod kvalitativ empiri fra følgeforskningen. Afslutningsvis diskuteres de mest relevante konsekvenser for praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer1
Sider (fra-til)6-26
Antal sider21
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 1 feb. 2021

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater