Abstract
Pigerne høster meget højere karakterer end drengene i den nye fælles prøve i naturfagene, også markant højere end i den tidligere praktiske prøve i fysik/kemi. I denne artikel bruger vi omfattende surveydata fra vores prøvefølgeforskning til at afdække, om denne bias skyldes forskelle i oplevelsen af den fællesfaglige undervisning og i motivation for den nye naturfaglige undervisning. Undersøgelsen peger på, at forklaringen snarere skal søges i den prøveforberedende periode, selve prøven og/eller bias i lærerforventninger. Med inddragelse af selvreguleringsteori formuleres derfor en række forklarende hypoteser, som holdes op imod kvalitativ empiri fra følgeforskningen. Afslutningsvis diskuteres de mest relevante konsekvenser for praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 6-26 |
Antal sider | 21 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 1 feb. 2021 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner