TY - RPRT
T1 - PISA 2022
T2 - Delrapport matematik. Danske 15-åriges oplevelse af deres matematikundervisning – og deres motivation, selvsikkerhed, matematikangst og mindset
AU - Jóelsdóttir, Lóa Björk
AU - Østergaard, Kaj
PY - 2024/12/4
Y1 - 2024/12/4
N2 - I første del af denne rapport (kapitel 2) behandles elevernes oplevelse af den matematikundervisning, de har modtaget, herunder deres vurdering af kvaliteten af undervisningen, det matematiske indhold, hvilke arbejdsmåder der har været anvendt, og i hvor høj grad der har været fokus på argumentation/ræsonnement og matematisk tænkning i undervisningen.I anden del (kapitel 3) behandles affektive faktorer, det vil sige, hvordan matematikundervisningen har påvirket elevernes forhold til matematik, fx deres selvsikkerhed i faget og motivation samt negative følelser som bekymring, hjælpeløshed, nervøsitet og matematikangst. Herudover bliver de affektive faktorer kædet sammen med, hvordan de danske elever præsterer i testen i matematik. Som tidligere nævnt præsterer de danske drenge signifikant bedre end pigerne i modsætning til de øvrige nordiske lande.I denne rapport undersøges denne kønsforskel nærmere i forhold til, hvordan drenge og piger oplever matematikundervisningen, og hvordan den påvirker deres forhold til matematik
AB - I første del af denne rapport (kapitel 2) behandles elevernes oplevelse af den matematikundervisning, de har modtaget, herunder deres vurdering af kvaliteten af undervisningen, det matematiske indhold, hvilke arbejdsmåder der har været anvendt, og i hvor høj grad der har været fokus på argumentation/ræsonnement og matematisk tænkning i undervisningen.I anden del (kapitel 3) behandles affektive faktorer, det vil sige, hvordan matematikundervisningen har påvirket elevernes forhold til matematik, fx deres selvsikkerhed i faget og motivation samt negative følelser som bekymring, hjælpeløshed, nervøsitet og matematikangst. Herudover bliver de affektive faktorer kædet sammen med, hvordan de danske elever præsterer i testen i matematik. Som tidligere nævnt præsterer de danske drenge signifikant bedre end pigerne i modsætning til de øvrige nordiske lande.I denne rapport undersøges denne kønsforskel nærmere i forhold til, hvordan drenge og piger oplever matematikundervisningen, og hvordan den påvirker deres forhold til matematik
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - matematik
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - matematik
UR - https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/int/241129-pisa-2022-matematik-temarapport.pdf
M3 - Rapport
BT - PISA 2022
PB - VIVE - Det nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
ER -