PISA 2022: Delrapport matematik. Danske 15-åriges oplevelse af deres matematikundervisning – og deres motivation, selvsikkerhed, matematikangst og mindset

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportFormidling

Abstract

I første del af denne rapport (kapitel 2) behandles elevernes oplevelse af den matematikundervisning, de har modtaget, herunder deres vurdering af kvaliteten af undervisningen, det matematiske indhold, hvilke arbejdsmåder der har været anvendt, og i hvor høj grad der har været fokus på argumentation/ræsonnement og matematisk tænkning i undervisningen.
I anden del (kapitel 3) behandles affektive faktorer, det vil sige, hvordan matematikundervisningen har påvirket elevernes forhold til matematik, fx deres selvsikkerhed i faget og motivation samt negative følelser som bekymring, hjælpeløshed, nervøsitet og matematikangst. Herudover bliver de affektive faktorer kædet sammen med, hvordan de danske elever præsterer i testen i matematik. Som tidligere nævnt præsterer de danske drenge signifikant bedre end pigerne i modsætning til de øvrige nordiske lande.
I denne rapport undersøges denne kønsforskel nærmere i forhold til, hvordan drenge og piger oplever matematikundervisningen, og hvordan den påvirker deres forhold til matematik
OriginalsprogDansk
ForlagVIVE - Det nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
Antal sider41
ISBN (Elektronisk)978-87-7582-398-7
StatusUdgivet - 4 dec. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • matematik
  • Skoler, fag og institutioner
  • matematik

Citationsformater