Pissedårlig dannelse i læreruddannelsen? - brudstykker af en adjunkts didaktiske anmodninger

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Grundlæggende har jeg fra begyndelsen af mit folkeskolelærerliv (1984 – 2012) været optaget af dannelsesdidaktiske fordringer på mod til eksemplariske valg af indhold, mål og arbejdsformer i min professionspraksis. I dag gentager disse sig i min professionshøjskolepraksis i og med, at læreruddannelsen kan siges at skulle være eksemplarisk for de studerendes kommende undervisningsvirksomhed i skolen. Jeg skal her befordre at de studerende får mulighed for at udvikle et didaktisk vokabular, kompetencer og mod til selv at turde og kunne håndtere udfordringer i de didaktiske sløjfers og hullers dilemmaer
OriginalsprogDansk
TidsskriftLiv I Skolen
Vol/bind21
Udgave nummer3
Sider (fra-til)68 - 77
Antal sider9
ISSN1398-2613
StatusUdgivet - 1 sep. 2019

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • dannelse, læreruddannelse, didaktik

Citationsformater