TY - RPRT
T1 - Playful Learning formidlingsrapport
T2 - en rapport om forskning i legende tilgange til undervisning på pædagog- og læreruddannelsen
AU - Skovbjerg, Helle Marie
AU - Jensen, Julie Borup
AU - Togsverd, Line
AU - Pedersen, Oline
AU - Jørgensen, Helle Hovgaard
AU - Schrøder, Vibeke
AU - Boysen, Mikkel Snorre Wilms
AU - Lund, Ole
AU - Bundsgaard, Jeppe
AU - Sortkær, Bent
AU - Nielsen, Mona Have
PY - 2024/7/1
Y1 - 2024/7/1
N2 - Leg, det legende, at lege, lege. Begreberne om det legende flyver og flyder.Denne rapport præsenterer resultaterne fra Playful Learnings forskningsprojekt (2019-2024). I samarbejde med Playful Learnings udviklingsprojekt (2018-2022) har seniorforskerne undersøgt, hvordan legende tilgange til undervisning på pædagog- og læreruddannelserne kan være med til at udvikle didaktikken på uddannelserne.Rapporten kan inspirere undervisere og studerende på pædagog- og læreruddannelserne til, hvordan de kan arbejde med legens kvaliteter i deres egen undervisning og professionelle praksis.Rapporten finpudser også sproget for det legende, blandt andet når den understreger at:“Vi leger ikke i uddannelse, men vi bruger legens kvaliteter til at skabe meningsfulde situationer for pædagog- og lærerstuderende.”Rapporten beskæftiger sig med, hvordan legende tilgange til og i undervisningen er med til at udvikle den måde vi gør uddannelse på. Du kan blandt andet læse hvilke muligheder og udfordringer der viser sig, når en uddannelsesinstitution ønsker at udvikle legende tilgange. Eller hvad der sker, når man ændrer på undervisningsrummet- og de materialer man anvender. Derudover opstiller rapporten en række anbefalinger ift. hvilke didaktiske overvejelser, man bør gøre sig – og ikke mindst en række anbefalinger for sproget for det legende.
AB - Leg, det legende, at lege, lege. Begreberne om det legende flyver og flyder.Denne rapport præsenterer resultaterne fra Playful Learnings forskningsprojekt (2019-2024). I samarbejde med Playful Learnings udviklingsprojekt (2018-2022) har seniorforskerne undersøgt, hvordan legende tilgange til undervisning på pædagog- og læreruddannelserne kan være med til at udvikle didaktikken på uddannelserne.Rapporten kan inspirere undervisere og studerende på pædagog- og læreruddannelserne til, hvordan de kan arbejde med legens kvaliteter i deres egen undervisning og professionelle praksis.Rapporten finpudser også sproget for det legende, blandt andet når den understreger at:“Vi leger ikke i uddannelse, men vi bruger legens kvaliteter til at skabe meningsfulde situationer for pædagog- og lærerstuderende.”Rapporten beskæftiger sig med, hvordan legende tilgange til og i undervisningen er med til at udvikle den måde vi gør uddannelse på. Du kan blandt andet læse hvilke muligheder og udfordringer der viser sig, når en uddannelsesinstitution ønsker at udvikle legende tilgange. Eller hvad der sker, når man ændrer på undervisningsrummet- og de materialer man anvender. Derudover opstiller rapporten en række anbefalinger ift. hvilke didaktiske overvejelser, man bør gøre sig – og ikke mindst en række anbefalinger for sproget for det legende.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - legende tilgange
KW - læreruddannelse
KW - pædagoguddannelse
KW - undervisning
M3 - Rapport
BT - Playful Learning formidlingsrapport
PB - Playful Learning
CY - Kbh.
ER -