TY - JOUR
T1 - Poetiske repræsentationer af nyuddannede sygeplejerskers første møde med virkeligheden på medicinsk afdeling
AU - Jensen, Carsten Juul
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - Dette essay reflekterer over kritisk feministisk formidlingen af empirisk materiale i form af poetiske repræsentationer om nyuddannede sygeplejerskers første oplevelser i en medicinsk afdeling med kritisk syge og døende patienter. Formålet med poetiseringerne er at komme tæt på nyuddannede sygeplejerskers følelsesmæssige respons på virkelig- heden i medicinske afdelinger. Formidling i form af poetiske repræsentationer inkluderer en ældgammel diskussion mellem Platon og Aristoteles, om mimesis – efterligning af virkeligheden på den mest virkelige måde. Poetiske repræsentationer kan måske italesætte tabuer om døden, der kan være vanskelige at italesætte for sundhedsprofessionelle, sygeplejelærere, og forskere, når døden bliver forbundet med forfald, skyld og skam. Men essayet overlader læseren at afgøre, hvor vellykket formidlingen af tabuer har været for nye sygeplejersker, selvom det forslår poetiske repræsentation i undervisningen på uddannelsen til præsentation af et realistisk billede af sygeplejerskearbejdet for de studerende.
AB - Dette essay reflekterer over kritisk feministisk formidlingen af empirisk materiale i form af poetiske repræsentationer om nyuddannede sygeplejerskers første oplevelser i en medicinsk afdeling med kritisk syge og døende patienter. Formålet med poetiseringerne er at komme tæt på nyuddannede sygeplejerskers følelsesmæssige respons på virkelig- heden i medicinske afdelinger. Formidling i form af poetiske repræsentationer inkluderer en ældgammel diskussion mellem Platon og Aristoteles, om mimesis – efterligning af virkeligheden på den mest virkelige måde. Poetiske repræsentationer kan måske italesætte tabuer om døden, der kan være vanskelige at italesætte for sundhedsprofessionelle, sygeplejelærere, og forskere, når døden bliver forbundet med forfald, skyld og skam. Men essayet overlader læseren at afgøre, hvor vellykket formidlingen af tabuer har været for nye sygeplejersker, selvom det forslår poetiske repræsentation i undervisningen på uddannelsen til præsentation af et realistisk billede af sygeplejerskearbejdet for de studerende.
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - institutionel etnografi
KW - medicinske afsnit
KW - nyuddannet sygeplejerkse
KW - Sygdom, sundhedsvidenskab og sygepleje
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
U2 - 10.18261/issn.1892-2686-2019-03-07
DO - 10.18261/issn.1892-2686-2019-03-07
M3 - Tidsskriftsartikel
SN - 1892-2678
VL - 9
SP - 220
EP - 226
JO - Nordisk Sygeplejeforskning
JF - Nordisk Sygeplejeforskning
IS - 3
M1 - 3
ER -