Politisk og strategisk anvendelse af viden inden for det pædagogiske felt

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Vidensanvendelse kan handle om at gøre noget bedre. Men det kan også handle om retten til at afgøre, hvad der kan anerkendes som gyldig viden, og ud fra hvilke perspektiver noget vurderes som bedre end noget andet. Kapitlet vil belyse implikationer ved, at myndighederne blandt andet gennem etablering af et strategisk forskningsråd og styring af forskningsmidlerne indgår i kampen om at definere, hvilken viden der kan eller skal anvendes i professionelt arbejde, herunder at myndighederne opstiller præmisser for, hvad der er viden og aktivt foranlediger, at denne viden produceres og anvendes.
    OriginalsprogDansk
    TitelProfessionernes sociologi og vidensgrundlag
    RedaktørerMartin Blok Johansen, Søren Gytz Olesen
    Antal sider16
    UdgivelsesstedViborg
    ForlagVIA Systime
    Publikationsdato2011
    Sider324-340
    ISBN (Trykt)978-87-92711-01-4
    StatusUdgivet - 2011

    Emneord

    • Uddannelse, professioner og erhverv

    Citationsformater