Abstract
Denne artikel vil tage udgangspunkt i portfolio som læring- og evalueringsredskab i Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, på valgmodulet ”Digitale teknologier i de erhvervsrettede uddannelser”. Artiklen vil undersøge, hvordan portfolioen kan understøtte de studerendes læring og refleksion, samt argumentere for, hvordan portfolioen kan fungere som evalueringsredskab – både formativt og summativt.
Med udgangspunkt i konkrete erfaringer fra Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, hvor portfolio er en del af eksamensformen, vil artiklen præsentere, analysere og diskutere hvilke anvendelsesmuligheder portfolioen har haft i undervisningen og i de studerendes læreproces. Artiklen tager også fat på blogteknologiens mulighed for at understøtte portfolioformen, samt som platform for underviserfeedback og peer-respons.
Artiklen peger afslutningsvis på, hvordan man som underviser kan arbejde didaktisk med stilladsering af de lærendes arbejde med portfolio.
Med udgangspunkt i konkrete erfaringer fra Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, hvor portfolio er en del af eksamensformen, vil artiklen præsentere, analysere og diskutere hvilke anvendelsesmuligheder portfolioen har haft i undervisningen og i de studerendes læreproces. Artiklen tager også fat på blogteknologiens mulighed for at understøtte portfolioformen, samt som platform for underviserfeedback og peer-respons.
Artiklen peger afslutningsvis på, hvordan man som underviser kan arbejde didaktisk med stilladsering af de lærendes arbejde med portfolio.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Læring og Medier (LOM) |
Vol/bind | 10 |
Udgave nummer | 17 |
Sider (fra-til) | 1-25 |
Antal sider | 25 |
ISSN | 1903-248X |
DOI | |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- portfolio
- voksenundervisning