Portfolio – et lærings- og evalueringsredskab i Diplomuddannelsen i erhvervspædagogik

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel vil tage udgangspunkt i portfolio som læring- og evalueringsredskab i Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, på valgmodulet ”Digitale teknologier i de erhvervsrettede uddannelser”. Artiklen vil undersøge, hvordan portfolioen kan understøtte de studerendes læring og refleksion, samt argumentere for, hvordan portfolioen kan fungere som evalueringsredskab – både formativt og summativt.

Med udgangspunkt i konkrete erfaringer fra Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik, hvor portfolio er en del af eksamensformen, vil artiklen præsentere, analysere og diskutere hvilke anvendelsesmuligheder portfolioen har haft i undervisningen og i de studerendes læreproces. Artiklen tager også fat på blogteknologiens mulighed for at understøtte portfolioformen, samt som platform for underviserfeedback og peer-respons.

Artiklen peger afslutningsvis på, hvordan man som underviser kan arbejde didaktisk med stilladsering af de lærendes arbejde med portfolio.

OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier (LOM)
Vol/bind10
Udgave nummer17
Sider (fra-til)1-25
Antal sider25
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • portfolio
  • voksenundervisning

Citationsformater