Abstract
Portfolio er et pædagogisk redskab, som kan
styrke den enkelte studerendes læring og støtte
og give sammenhæng i sygeplejerskeuddannelsen.
På baggrund af et udviklingsprojekt bidrager
artiklen med konkrete anbefalinger til både
undervisere og kliniske vejledere, der kan fremme
brugen af portfolio. I stedet for at se portfolio som
en mappe, hvor der samles dokumenter, er det
afgørende at holde fokus på de studerendes læreproces
og refleksion, og studieredskabet kræver
opmærksomhed fra undervisere og vejledere,
hvis det skal anvendes af studerende. For både
studerende og kliniske vejledere er forståelse for
metoden det, der gør, at portfolio giver mening.
styrke den enkelte studerendes læring og støtte
og give sammenhæng i sygeplejerskeuddannelsen.
På baggrund af et udviklingsprojekt bidrager
artiklen med konkrete anbefalinger til både
undervisere og kliniske vejledere, der kan fremme
brugen af portfolio. I stedet for at se portfolio som
en mappe, hvor der samles dokumenter, er det
afgørende at holde fokus på de studerendes læreproces
og refleksion, og studieredskabet kræver
opmærksomhed fra undervisere og vejledere,
hvis det skal anvendes af studerende. For både
studerende og kliniske vejledere er forståelse for
metoden det, der gør, at portfolio giver mening.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 15-21 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - 2013 |
Emneord
- læreprocesser
- portfolio
- læring
- sygepleje
- vejledning