Abstract
Der kan være forskellige positioner i samarbejder, det kan være symmetrisk, som når kolleger tage udgangspunkt i et fælles ønske om at udvikle organisation og undervisning, men det kan også være asymmetrisk, som når nye lærere vejledes af erfarne lærere, eller når ledere og lærere samarbejder. Samarbejde indgår i uddannelsen af lærere på ungdomsuddannelser, og både i det gymnasiale pædagogikum og Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik står begrebet refleksion centralt. I begge uddannelser kan indgår observationer, ligesom det professionelle skøn indgår. Man skal særligt i asymmetriske samarbejder være opmærksom på forskellige magtformer og dermed etik.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Professionelle læringssamarbejder på ungdomsuddannelser : på langs og på tværs i ungdomsuddannelser |
Redaktører | Henriette Duch |
Antal sider | 13 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2021 |
Sider | 59-71 |
Kapitel | 5 |
ISBN (Trykt) | 9788772340487 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Uddannelse, professioner og erhverv