Positioner i samarbejde

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Der kan være forskellige positioner i samarbejder, det kan være symmetrisk, som når kolleger tage udgangspunkt i et fælles ønske om at udvikle organisation og undervisning, men det kan også være asymmetrisk, som når nye lærere vejledes af erfarne lærere, eller når ledere og lærere samarbejder. Samarbejde indgår i uddannelsen af lærere på ungdomsuddannelser, og både i det gymnasiale pædagogikum og Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik står begrebet refleksion centralt. I begge uddannelser kan indgår observationer, ligesom det professionelle skøn indgår. Man skal særligt i asymmetriske samarbejder være opmærksom på forskellige magtformer og dermed etik.

OriginalsprogDansk
TitelProfessionelle læringssamarbejder på ungdomsuddannelser : på langs og på tværs i ungdomsuddannelser
RedaktørerHenriette Duch
Antal sider13
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2021
Sider59-71
Kapitel5
ISBN (Trykt)9788772340487
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater