Poster som et pædagogisk redskab i sygeplejerskeuddannelsen: Der er et stigende behov for, at sygeplejersker kan formidle budskaber klart og tydeligt. Formidling via en poster fremmer disse kompetencer hos sygeplejestuderende.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Som undervisere har vi gode erfaringer med, at de studerende anvender posters som redskab for formidling af viden. Posterne bruges som udgangspunkt for en mundtlig formidling af faglige perspektiver til de øvrige studerende. Formålet med at anvende formidling ved hjælp af en poster i undervisningssammenhænge er, at de studerende tvinges til at sortere, organisere og vurdere de informationer, de skal formidle. På den måde prioriterer vi, at de studerende har tid til at analysere og reflektere over indholdet i deres faglige materiale. De studerende skal kunne præsentere de væsentligste dele af deres budskab på en enkelt side, frem for at de skal udarbejde tidskrævende skriftlige opgaver.
I kraft af vores undervisningserfaringer indenfor ovenstående indgik vi i 2006 i et nordisk samarbejde med henblik på at udarbejde et Intensivt program i sundhedsfremmende og forebyggende sygepleje i norden. Formålet med dette samarbejde er, at det skal tjene til gensidig inspiration i tilrettelæggelse af undervisning i sygeplejerskeuddannelsen, samt bidrage til undervisernes faglige udvikling. I dette nordiske samarbejde sigtes der mod en systematisk udvikling og spredning af innovative produkter og processer i uddannelsen, hvor erfaringer vedrørende best practice i undervisningen inddrages.

OriginalsprogDansk
TidsskriftSygeplejersken
Antal sider1
ISSN0049-3856
StatusUdgivet - 16 okt. 2008

Citationsformater