Potentialet i at undersøge legen med et koreografisk blik

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

Umiddelbart kan fænomenerne leg og koreografi sættes op som modsætninger til hinanden. Udtrykket koreografi bliver i daglig tale ofte brugt til at beskrive meget grundigt planlagte, strategiske, placerede og kontrollerede handlinger. Modsat bliver leg ofte forbundet med mere frie (Huizinga, 1950) og spontane handlinger. Men koreografi og leg har mere til fælles, end det umiddelbart lader til.

I denne præsentation undersøger jeg, hvordan begge fænomener involverer regler. En koreografi definerer reglerne for vores kropslige bevægelser i bred forstand (Allsopp & Lepecki, 2008; Foster, 2011). Regler i leg rammesætter deltagernes handlinger (Hughes, 1999; Kretchmar, 2017; Winther-Lindqvist, 2018) – og næsten alle legehandlinger involverer kropslige bevægelser. Det koreografiske blik på leg retter derfor opmærksomhed på legens mulige bevægelsesmønstre.

Undersøgelsen er en del af et igangværende ph.d.-projekt, som koreografisk eksperimenterer med en passioneret, kropslig og legende undervisningskultur på pædagoguddannelsen. Igennem en foreløbig afdækning af eksisterende forskning om relationen mellem koreografi og leg diskuterer jeg, hvordan projektets koreografiske tilgang bidrager til forskningsfeltet.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato23 aug. 2021
Antal sider1
StatusUdgivet - 23 aug. 2021
BegivenhedIdræt, Kultur og Samfund: National konference om humanistisk og samfundsvidenskabelig idrætsforskning - Syddansk Universitet, Odense, Danmark
Varighed: 23 aug. 202124 aug. 2021

Konference

KonferenceIdræt, Kultur og Samfund
LokationSyddansk Universitet
Land/OmrådeDanmark
ByOdense
Periode23/08/2124/08/21

Emneord

  • leg
  • koreografi
  • review

Citationsformater