Præstationsfrigørende pædagogik på det fritidspædagogiske område

Lea Ringskou, Noomi Matthiesen, Svend Brinkmann, Thomas Szulevicz

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

I rapporten præsenterer vi analyser fra forskningsprojektet ”Fritidspædagogikkens præstationsfrigørende rum” og tegner konturerne af præstationsfrigørende pædagogik som del af et pædagogisk modsvar på en stigende mistrivsel hos en gruppe børn og unge. Fritidspædagogikken indeholder ud fra sin organisering, sit indhold og sine værdier et særligt potentiale i forhold til at dyrke præstationsfrigørende pædagogik.

Projektet blev igangsat i 2021 og afsluttet i 2024. At projektet overhovedet blev en realitet, skyldtes i høj grad Anders Petersen, der med sin teori om præstationssamfund og -kultur var blevet nysgerrig på fritidspædagogikkens muligheder for at dyrke præstationsfrigørende rum. Anders var primus motor i projektets opstart. Desværre gik han alt for tidligt bort. Vi savner og mangler ham. Efter Anders død har vi videreført projektet, og hans vigtige bidrag omkring
præstationssamfund og et pædagogisk modsvar på en stigende mistrivsel, i hans ånd.

Der skal lyde en stor tak til pædagoger og ledere fra de deltagende institutioner, der har involveret sig, velvilligt inviteret
os ind, diskuteret med os og givet os indsigt i deres værdifulde erfaringer og faglighed. Samarbejdet har gjort det muligt at skabe viden om præstationsfrigørende pædagogik. Endelig vil vi gerne takke BUPL for et godt samarbejde og muligheden for at dykke ned i den præstationsfrigørende pædagogik sammen med institutionerne.

Lea Ringskou, Noomi Matthiesen, Svend Brinkmann & Thomas Szulevicz
OriginalsprogDansk
Antal sider48
StatusUdgivet - 15 sep. 2024

Emneord

  • Børn og unge
  • mistrivsel
  • trivsel
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • fritidspædagogik
  • præstationsfrigørende pædagogik
  • præstationsfrigørende rum
  • præstationskultur

Citationsformater