Prøven i folkeskolens praktisk/musiske fag håndværk og design – muligkonstitutive virkninger set i lyset af fagets formål

Karen E Andreasen, Henriette Duch

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I 2018 vedtog danske politikere ”Aftale om styrket
praksisfaglighed i folkeskolen”. Aftalen rummede
blandt andet krav om en ”prøve i praktisk/musisk
valgfag i 8. klasse” på baggrund af ”obligatorisk
praktisk-musisk valgfag i 7. og 8. klasse.” Valgfaget
og den dertilhørende prøve blev implementeret
med flere begrundelser og formål. Prøven kan
dermed ses som et eksempel på, hvad man kunne
betegne som en formålsevaluering.
I artiklen analyserer vi designet af denne nye
prøve med henblik på mulige konstitutive
virkninger, som vi ønsker at diskutere set i lyset af
formålene bag initiativet, herunder også i forhold
til overgangen til erhvervsuddannelser.
OriginalsprogDansk
TidsskriftCEPRA-striben
Udgave nummer34
Sider (fra-til)30-43
Antal sider14
ISSN1903-8143
DOI
StatusUdgivet - 2025

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • erhvervsuddannelse
  • eud
  • praksisfaglighed
  • praktisk musisk undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • praksisfaglighed

Citationsformater