Projekter pr. år
Abstract
I 2018 vedtog danske politikere ”Aftale om styrket
praksisfaglighed i folkeskolen”. Aftalen rummede
blandt andet krav om en ”prøve i praktisk/musisk
valgfag i 8. klasse” på baggrund af ”obligatorisk
praktisk-musisk valgfag i 7. og 8. klasse.” Valgfaget
og den dertilhørende prøve blev implementeret
med flere begrundelser og formål. Prøven kan
dermed ses som et eksempel på, hvad man kunne
betegne som en formålsevaluering.
I artiklen analyserer vi designet af denne nye
prøve med henblik på mulige konstitutive
virkninger, som vi ønsker at diskutere set i lyset af
formålene bag initiativet, herunder også i forhold
til overgangen til erhvervsuddannelser.
praksisfaglighed i folkeskolen”. Aftalen rummede
blandt andet krav om en ”prøve i praktisk/musisk
valgfag i 8. klasse” på baggrund af ”obligatorisk
praktisk-musisk valgfag i 7. og 8. klasse.” Valgfaget
og den dertilhørende prøve blev implementeret
med flere begrundelser og formål. Prøven kan
dermed ses som et eksempel på, hvad man kunne
betegne som en formålsevaluering.
I artiklen analyserer vi designet af denne nye
prøve med henblik på mulige konstitutive
virkninger, som vi ønsker at diskutere set i lyset af
formålene bag initiativet, herunder også i forhold
til overgangen til erhvervsuddannelser.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | CEPRA-striben |
Udgave nummer | 34 |
Sider (fra-til) | 30-43 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 1903-8143 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2025 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- erhvervsuddannelse
- eud
- praksisfaglighed
- praktisk musisk undervisning
- Uddannelse, professioner og erhverv
- praksisfaglighed
Projekter
- 1 Igangværende
-
Dygtiggørelse før, under og efter en erhvervsuddannelse: forståelser, muligheder og udfordringer omkring skills og kompetencer
Duch, H. (Projektleder)
12/02/24 → 30/06/26
Projekter: Projekt › Forskning
Fil